TOTS 21

Cartell del festival

Els Pallaresos viurà els dies 17 i 18 de juliol el Primer Festival de Músiques del Món. Música de diferents continents, mestissatge cultural i fins i tot espiritual conviuran aquest mes de juliol en el que representa una oferta novedosa. Totes les actuacions es faran a la Plaça de l’Església.

Hi actuaran Thapan Bhattacharya, un trio de la Índia comandat per Tapan Battacharya, que actuarà el dia 17; Newen Tahiel i el Tren de Rodalies, -cantants de Xile, Cuba i Catalunya -que ho farà el dia 18-, i el gambià Sam Sussoh com a convidat, també el diumenge. Organitzat per la Regidoria de Cultura de l’Ajuntament dels Pallaresos, amb la col·laboració i direcció artística de Lautaro (escola de música dels Pallaresos).

‘S’hi veuran instruments desconeguts a les nostres latituds, com una arpa africana anomenada Kova, uns tambors indis amb un so característic o una flauta de canya anomenada bansui, així com el clàssic sitar indi, el que va fer famós Ravi Shankar’, destaca per a Tots21 Mirza Sierra, de l’associació Lautaro.

Es busca que la localitat ‘obri la porta a propostes multiculturals, on des de casa poguem viatjar a diverses regions musicals del món’. Entre els que actuaran destaca el compositor i multiinstrumentista afincat a Banyers del Penedès Newen Tahiel, amb 30 discos editats.

Tapan Trio

TAPAN TRIO

Grup encapçalat per Tapan Battacharya, que aposta per la qualitat i la innovació i que en aquesta ocasió ens proposa una experiència musical, que ens porta pel ric univers melòdic i rítmic de la música clàssica i tradicional de l’Índia. La tradició de la música índia ens remunta fins al Sama Veda, text del primer mil·lenni de la nostra Era. Ha estat transmesa oralment de mestre a deixeble de generació en generació.

Els conceptes centrals de la música índia són la Raga (Forma melòdica) i la Tala (forma rítmica) i que es fonamenta sobre en el concepte “Nava Rasa” o “Nou Sentiments”. Cada Raga està relacionada amb una hora del dia o amb una estació del añoLa Raga sol tenir dues fases: El Alap o introducció, en què l’artista exposa i aprofundeix en l’estructura de la raga, tractant de captar la seva essència i transmetre-la al públic. En aquest punt comença la segona fase o Gat, en la qual apareix la percussió i els artistes es llancen a la creació, on tenen lloc les més extraordinàries improvisacions.

Les arts de l’Índia reflecteixen el cicle i ritme de la vida. Per a un artista, la música índia és un camí per a elevar la consciència, per al qual escolta una experiència per als sentits, despertant-se, segons el moment musical, diversos sentiments i emocions, creant-se una comunió entre l’artista i el seu públic.

Newen Tahiel

NEWEN TAHIEL & EL TREN DE RODALIES (XILE, CUBA I CATALUNYA)
Amb una trentena de discos que donin compte de la seva fructífera inspiració, Newen Tahiel ens presenta el seu nou projecte “El Tren de Rodalies”. Després de mesos de confinament, sorgeix la necessitat d’acostament per retrobar-s’i compartir. D’aquí la idea d’aquest tren imaginari que intenta aproximar als personis, somiant un present més humà.

Per als amants de la bona música, aquest viatge proposa un recorregut original, on cada tema és una estació per descobrir paisatges sonors, influenciats per els seves arrels xilè-cubanes, el jazz llatí, la música clàssica i tradicional. Alegre i nostàlgic, profund i accessible, aquest “Tren de Rodalies”, comparteix el seu excel·lent repertori amb una elegància on tot és presenta possible. El format convida per si sol.

Sam Sussoh

SAM SUSSOH (KORA, GÀMBIA)
Interpretarà música tradicional de l’oest d’Àfrica i, en particular, de procedència mandinga, immensa religió localitzada als països de Mali, el Senegal, Guinea i Gàmbia. Combinant la kora (un instrument a mig camí entre l’arpa i el llaüt) els cançons expliquessin diferents històries quotidianes, d’amor o de sentiments.

Sam Sussoh és un músic gambià que toca la kora donis que tènia 6 anys. Prové d’una família de griots, que són els responsables de mantenir la memòria oral de la comunitat a través de la música, una música que serveix per commemorar els ocasions solemnes, per celebrar esdeveniments importants o per canalitzar sentiments.

És, per tant, una música plena de vitalitat i que transmet confort, serà un concert enriquit amb molts detalls, com la improvisació mesurada o els diàlegs entri els músics, que creïn un clima per evocar els colors, els olors i els sensacions que és podin percebre al continent africà.

J. Garcia