No es rendeix el Festival Internacional de Música -FIM- d’Altafulla i aquest mes d’agost viurà la seva 33ena edició. Ho farà a la plaça de l’Església i com cada any, combinant composicions clàssiques amb modernes, autors del barroc o del romanticisme amb els del segles XX i XXI. I també amb presència catalana. ‘Que la cultura no s’aturi a Altafulla’, clamava l’alcalde, Jordi Molinera, en la presentació del festival.
Tres monstres de la música clàssica, Vivaldi, Beethoven i Bach, sonaran a la plaça de l’Església, que amb l’Altacústic ha viscut el bateig de foc de com programar un festival segur en l’era de la covid-19. Un bateig ‘molt ben valorat pels participants’, destacava l’alcalde. ‘Llàstima que no podrà venir tanta gent, però el cert és que podem mantenir l’oferta cultural’, subratllava. Justament, no rendir la cultura d’Altafulla als peus de la pandèmia fa que sigui una de les poques poblacions del Camp que manté festivals musicals, sense comptar Roda de Berà i ara, Castellvell.
‘En tot moment hem vist viable fer el festival’, corroborava la regidora de Cultura, Gemma Maymó. L’aforament s’ha reduït de 280 cadires a 185 ‘per tal de garantir la seguretat. El cert és que l’experiència de l’Altacústic ens ha demostrat que la gent s’hi ha sentit segura’.
La programació ofereix set concerts, un menys que en l’edició anterior perquè no s’ha pogut celebrar el de Setmana Santa. És una oferta ‘equilibrada’, amb música clàssica i música popular i amb novetats com un repàs als autors catalans dels segls XX i XXI, entre els quals alguns de les nostres comarques, una proposta ‘que no es veu a Barcelona’, comentava Albert Sardà, codirector artístic del festival. Sardà reivindicava ‘l’alt nivell dels autors de les comarques de Tarragona, com Pau Casals o Felip Pedrell, que sovint no són reconeguts’. I citava una anècdota al voltant del tortosí Felip Pedrell: ‘Debussy i Ravel es barallaven per anar a les seves classes a París’.
El FIM arrencarà el 5 d’agost i clourà el dia 23. Iniciarà el seu recorregut amb Operetta Vienesa, amb Robert Lehrbaumer al piano, la soprano Katrin Targo i el tenor Julián Henao. La programació seguirà dos dies després, el 7 d’agost, amb un clàssic de clàssics: Les quatre estacions de Vivaldi, amb l’Orquestra Camerata Musica Viva. L’11 d’agost arribarà música catalana per a piano dels segles XX i XXI, amb Bernat Català.
El dia 14 qui prendrà el protagonisme serà la música i la dansa espanyoles. En dues ocasions anteriors, la dansa ha tingut un gran èxit a Altafulla, recordava al seu torn Claudi Arimany, codirector artístic. Actuaran Estefania Braó en el ball, Joaquín Palomares al violí i Fernando Espí a la guitarra.
El 19 d’agost, el menú torna a ser clàssic, i com no podia ser d’una altra manera en la llarga celebració dels 250 anys del naixement de Beethoven, arriba un homenatge al geni de Bonn. Tocaran Nicola Bulfone al clarinet, Valentio Zuchiatti al fagot i Andrea Rucli, al piano. L’organització té previst un grup de suplents en el cas que els tres artistes italians no poguessin sortir del país a causa de les restriccions que pugui imposar el govern italià.
El dia 21 arribarà l’original oferta d’un quartet de saxos, Kebyart Ensemble, una proposta que s’està imposant als escenaris musicals i que ja vam veure la temporada passada a l’Auditori Josep Carreras. Seran aquest cop Pere Méndez, Víctor Serra, Robert Seara i Daniel Miguel els que el protagonitzaran.
Clourà el festival Bach el dia 23. Obres de la pantera imperial seran interpretades per l’Orquestra Terrassa 48, amb la violinista Lana Trotovsek com a nova estrella del panorama musical, una intèrpret britànico-eslovena de gran projecció internacional.
El pressupost del festival és de 30.000 euros i les entrades, numerades, es poden aconseguir per internat a la web de l’Ajuntament i del festival, presencialment a l’Oficina de Turisme d’Altafulla, a la plaça dels Vents, o una hora abans dels espectacles al lloc dels concerts, si en queden.
Jaume Garcia
Equip de redacció