.

dsc_0090

La cantant Elsa Rivero, “la Dama del Filin’ i el bolero de Cuba”, obre al Teatre Bartrina de Reus el divendres, 27 de maig, la quarta edició del Festival Internacional del Bolero. Rivero és una de les intèrprets del gènere “Filin’” i de bolero de més prestigi arreu del món. És la tercera ocasió en què aquest festival s’inaugura a Reus. A partir del mes de juny arribaran la resta de concerts a sales de Barcelona, L’Hospitalet de Llobregat i Olot,

Elsa Rivero ha assistit aquest dimarts al Teatre Bartrina a la presentació del festival, acompanyada pel director musical del seu espectacle, Robin Reyes. L’artista cubana s’ha mostrat especialment emocionada amb el Teatre Bartrina, que segons ha explicat li porta intensos records dels principals teatres de Cuba en què ella ha actuat al llarg de la seva trajectòria.

La regidora de Cultura de l’Ajuntament de Reus, Montserrat Caelles, ha agraït a Rivero i tot l’equip del festival l’interès de realitzar per tercer any l’inici del cicle de boleros al Teatre Bartrina de Reus i ha animat la ciutadania i els aficionats a aquest gènere a no perdre’s la presència històrica d’Elsa Rivero a l’escenari reusenc. Des de la direcció del festival, Yanni Munujos, ha lloat les característiques del Teatre Bartrina i les condicions de la ciutat de Reus com a plataforma cultural i d’aquesta manera ha justificat la tria de la capital del Baix Camp per engegar la programació. La sala Jamboree de Barcelona i les ciutats de L’Hospitalet de Llobregat i Olot són altres escenaris on arribarà el festival a partir del mes de juny.

La “Dama del Filin'” i el bolero de Cuba
Tot i el seu vincle particular amb la ciutat de Barcelona des de l’any 1994, tan sols uns pocs privilegiats saben de la qualitat vocal i el temperament artístic d’una de les joies més preuades de l’anomenat filin’, el gènere que uneix el bolero de Cuba amb els estàndards del jazz i la cançó nord-americana. Coetània d’Elena Burke, Omara Portuondo i companya d’escenaris d’altres artífexs del gènere com la pròpia Migdalia Hechavarría , o de llegendes com la mateixa Juana Bacallao.

Elsa Rivero va debutar l’any 1963 de la mà de César Portillo de La Luz, José Antonio Méndez i el seu inseparable Angelito Diaz, amb qui inagurà el mític El Rincón del Filin, a La Habana. Durant tres dècades els més importants clubs i sales de festes de la capital cubana com la llegendària Tropicana, van emocionar-se amb el seu cant intens i la seva particular manera de interpretar clàssics com Mi mejor canción, Total, Dos Gardenias o Stormy Weather. Al mateix temps va ser la solista integrant del grup Armónicos de Felipe Dulzaines, que varen contribuïr a impulsar el jazz a Cuba. Respectada, estimada i esperada per tothom, teniu l’oportunitat de redescobrir-la ara, en aquesta excepcional reaparició a Reus.

L’any 1962 Elsa Rivero era una molt jove estudiant que encara no havía fet els vint anys quan, una de les moltes tardes en que tenia la costum de cantar per divertirse amb les amigues de col.legi a qualsevol dels clubs de tarda que hi havien a L’Havana, la vida li donaría un tomb inesperat i li canviaría per sempre. Eren els primers anys de l’aleshores flamant Revolución i era molt habitual trobar-se els grans artistes i la gent dels cercles artístics de l’illa passant les tardes als locals de moda, mentre esperaven els shows nocturns on participaven. Un d’aquells molts vespres de començaments dels seixanta fou el director i coreògraf Umberto Anido, – popular aleshores per l’espectacle ¿Qué hora es? que es feia diariamente al Club Caribe de l’Hotel Habana Libre – ,quan en una de les moltes tardes en que anava al Club Carachi de Vedado amb la seva esposa, la cantant Gina León, es fixà i descubrí a una jove Elsa Rivero que a les peticions dels companys d’estudi: – Elsa Maria , canta La Flecha! , interpretava Corazón Herido. Ho feia acompanyada dels músics que hi havíen aquella tarda a l’escenari , encapçalats, per cert, pel grandíssim pianista cubà Peruchín.

Anido quedà prendat de les dots i capacitats de la Rivero i de seguida la va fer debutar als seus espectacles de la ciutat, concretamente al Caribe, l’aleshores gran cabaret de l’Hotel Habana Libre, i a Le Parisien, a l’històric Hotel Nacional de L’Havana.

Tres dècades de “Filin'” a Cuba
La vida nocturna de La Habana a mitjans d’aquella dècada dels seixanta, malgrat havien marxat del país grans noms de l’escena habitual de l’escena cubana com Olga Guillot, Célia Cruz, Omara Alfaro, Berta Dupuí o Blanca Rosa Gil; no va deixar mai de ser intensa i continuaría essent La Habana dels grans espectacles als cabarets, sales i clubs.

Fou aleshores quan un alt funcionari de l’INT (Instituto Nacional de Turismo) li presentà al cèlebre Angelito Díaz, un dels grans noms de la música cubana, co-fundador de l’anomenat moviment filin’ i que es convertiría en company inseparable d’escenaris els anys que vingueren a continuació. Díaz, a qui la mateixa Rivero defineix com a ‘hermano entranyable’, quedà fascinat per la veu de la cantant i la particular manera de dir els textos i, fruit de l’entusiasme i de la comunió que s’establí entre tots dos des del primer moment, montaren un repertori en una setmana i començaren a actuar plegats cada nit al Club 21, porta per porta amb el Cabaret Capri, a 21 y N, a Vedado.

A partir d’aquell moment Elsa Rivero i Angelito Díaz es converteixen en un dels duets més aclamats i aplaudits a La Habana…i vindràn vint anys de concerts a la capital (Club Sherezade, Cabaret Tropicana, El Gato Tuerto…) , a Matanzas, Pinar del Rio, Cienfuegos, Santiago de Cuba, Varadero, Camagüey…fins a inaugurar el mític EL RINCÓN DEL FILIN’ , a La Habana. I és que Angelito Díaz havía estat uns quants anys abans fundador del filin’, resultat de tantes ‘descargues’ i reunions musicals amb amics i companys de música i escena, a la casa on vivia amb el seu pare Tirso Díaz, al carrer Ánimas (entre Hospital y Espada) anomenat també Callejón de Hammel. Allà es trobaven cada tarda entre d’altres el mateix Díaz amb d’altres enormes músic s i lletristes de la història de la música cubana, com ara César Portillo de La Luz, José Antonio Méndez, Ñico Rojas, Luis Yáñez, Busto Fuentes o la mateixa Elena Burke. Eren els filineros, al capdavant d’un moviment que va revolucionar la música a Cuba i que representaría un gir al fins aleshores bolero tradicional, fonent-lo amb l’estil dels estàndards del jazz i dient-lo a la manera de la cançó americana que havía entrat la dècada anterior al triomf de La Revolución, amb molta força a l’illa.

Repescaren la guitarra a escena que es convertí en companya inseparable dels aleshores anomenats muchachos del filin’ i que amb els anys esdevindríen autors imprescindibles de clàssics de la cançó llatinamericana, tot saltant de dècada en dècada, de generació en generació, de repertori en repertori de noves i antigues veus, aplaudides pel gran públic i fins als nostres dies.

Els anys que vingueren a continuació eren habituals els concerts de Elsa Rivero amb César portillo de La Luz, o acompanyada d’ Angelito Díaz i de José Antonio Méndez.

Títols del mateix José Antonio Méndez -Mi mejor canción o La gloria eres tú , Me faltabas tú o Si me comprendieras-, de Portillo de La Luz – Contigo en la distancia- , i de Díaz -La rosa mústia -, es convertirán en peces companyes d’escenari per sempre en els concerts de la Rivero.

Fou ja a començaments de la dècada dels vuitanta quan Rivero s’incorporà com a solista al costat de Regiono Teillechea a l’aleshores formació estrella del jazz americà a Cuba, Conjunto Armónicos, amb l’enyorat Felipe Dulzaires al capdavant. Giraren tot Cuba, introduïnt noves sonoritats jazzístiques al país, amb fusió amb la música que es feia al Brasil i oferint un timbre sonor inèdit fins aleshores a l’illa.

Així i tot la Rivero no perdé mai l’amistat i el contacte amb Angelito Díaz, qui fins i tot acompanyà en algunes gires nacionals a la formació ARMÓNICOS com a integrant.

Elsa Rivero combinava les gires i concerts amb les formacions i músics esmentats, amb papers protagonistas als espectacles musicals que s’estrenaven a la capital, dels que destaquen Voces Latinas , amb la gran Caridad Cuervo i Daysy Ortega; El show de Peyo, amb Migdalia Hechavarría, Elena Burke i la Orquesta Riverside; i La Música de Almeida (el famòs compositor i comandant de La Revolución cubana Juan Almeida, tercer home del país per darrera nomès de Fidel i Raul Castro), acompanyada en aquest musical per la Orquesta de Pacho Alonso.

Les entrades per al concert previst el dia 27 de maig (21:00 h) ja es poden adquirir al Teatre Bartrina o a través de www.teatrebartrina.cat. Els preus de les entrades són de 15, 12 i 9 euros.