.

Rafal Jiezerski, durant la seva actuació a Castellvell del Camp

Aquesta tarda, a les 18:00 hores, a l’Església de Sant Vicenç Màrtir de Castellvell del Camp, ha vibrat amb els aplaudiments i ovacions que el públic ha dedicat al violoncel·lista solista de l’Orquestra de l’Òpera de València, el polonès Rafal Jiezerski, qui ha ofert la primera part dels dos concerts que, durant aquesta 4a Edició del Castellvell Musicfest, han estat dedicats a la Integral de les Suites de Bach per a violoncel sol, de les que avui, 4 d’agost, se n’han interpretat la primera, la tercera i la cinquena.

Les Suites per a violoncel sol de Johann Sebastian Bach són una de les obres més famoses i interpretades en el repertori per a violoncel. Escrites entre 1717 i 1723, aquestes suites són considerades com a una obra mestra en la música.

Les sis suites, catalogades com BWV 1007 fins a BWV 1012, consisteixen en una sèrie de moviments basats en danses de l’època Barroca. Cada suite comença amb un Preludi, seguit per una sèrie de danses com l’Allemande, la Courante, la Sarabande, dues Minuets o Bourrées o Gavottes, i finalitza amb una Gigue. Aquestes obres són notables no només per la seva bellesa melòdica i harmoniosa, sinó també per la seva complexitat tècnica.

Una línia melòdica

Bach va utilitzar tota l’extensió de l’instrument, creant textures polifòniques amb només una línia melòdica. Això vol dir que, encara que només hi hagi un violoncel tocant, sovint sembla que hi hagi dues o més veus sonant al mateix temps.

Les Suites per a violoncel sol van quedar en l’obscuritat durant molts anys i va ser el gran violoncel·lista Pau Casals qui les va redescobrir a principis del segle XX. Des de llavors, aquestes peces s’han convertit en part essencial del repertori per a violoncel i són interpretades regularment en concerts arreu del món. La interpretació i l’estil de tocar aquestes suites varien molt d’un intèrpret a un altre, i molts violoncel·listes han deixat la seva petjada única en les gravacions d’aquestes obres immortals.

La música és profunda i expressiva, i cada suite té el seu propi caràcter i emoció, des de l’alegria fins a la reflexió profunda. Amb un gran equilibri sonor, precisió tècnica i una inigualable capacitat de comunió amb el seu instrument, Jiezerski s’ha guanyat a un públic que ha pogut apreciar tota la riquesa de les obres interpretades del gran mestre alemany.

Tot i que estava previst fer el recital al Casal Puig de l’Àliga, s’ha traslladat la seva ubicació a l’Església, per les condicions ambientals i acústiques, on el cello de Rafal Jiezerski ha pogut lluir amb tot el seu esplendor. Diumenge, 6 d’agost, també a les 18:00, a l’Església de Sant Vicenç de Castellvell del Camp, podrem escoltar el segon bloc de les Suites de Bach (segona, quarta i sisena), en aquest nou format que s’ha presentat al Castellvell MusicFest: els “Cava Concerts“, on el públic és convidat a una copa de cava, per gentilesa dels “Cellers Andreu”
.

Jordi Borràs Gelonch