Endesa ha cedit tres centres de transformació a l’Ajuntament dels Pallaresos per tal que puguin ser decorats i, així, donar suport i promoure la producció cultural mitjançant un projecte d’art urbà. La Companyia ha ofert aquestes infraestructures perquè es pugui celebrar la iniciativa, que pretén plasmar plàsticament en aquestes infraestructures de la via pública idees inspirades en el municipi i, de retruc, reduir l’impacte visual dels centres de transformació al municipi.
Aquesta iniciativa ha consistit a reformar artísticament tres centres de transformació situats al carrer Noguera, a la prolongació del Camí dels Plans i a la cruïlla entre el carrer Gregal amb Llevant. Per tal de designar els artistes que han dut a terme aquesta tasca, l’Ajuntament va publicar unes bases amb una doble vessant: per un costat, el foment de la igualtat de gènere i la prevenció de la violència masclista; i d’altra banda, la promoció dels Pallaresos a través de figures il·lustres de la localitat. De les vint propostes efectuades, els artistes guanyadors van ser Anna González (coneguda com a Maga), Justo Heras (Megan) i el col·lectiu A la Sombra, format per Ferran Orta i Henry Knight.
No és la primera vegada que Endesa cedeix les seves instal·lacions arreu de Catalunya per a finalitats artístiques. Una de les darreres actuacions d’aquestes característiques ha sigut “Ciutat Transformadora”, una iniciativa promoguda per l’Ajuntament de Tarragona que s’emmarca en el projecte “Murs que Parlen”. Igualment, en el marc de la primera edició del monar’T, el festival anual de Murals i d’Art Urbà als barris de Santa Eugènia de Ter i de Can Gibert del Pla, a Girona i Salt, es van cedir diversos centres de transformació perquè es poguessin decorar artísticament, amb un caràcter 100% social i de temàtica multicultural per subratllar la riquesa i la diversitat cultural dels veïns de tots dos municipis.
L’objectiu d’aquestes actuacions és integrar de manera original, atractiva i decorativa infraestructures elèctriques en la fisonomia de diferents nuclis urbans, i es millora, de retruc, el seu impacte estètic. L’única condició, que tampoc representa una limitació en les creacions artístiques, és deixar lliures les reixes de ventilació de les casetes, i incloure la placa de risc elèctric i la identificació de la instal·lació per a què quedin ben visibles, dins els programes de seguretat que fomenta la Companyia. A part d’això, no hi ha més límits que la mateixa imaginació.
Redacció
Equip de redacció