Los Galindos han presentat aquest divendres l’obra ‘Mor de Riure’ al Trapezi de Reus en la tercera jornada de la 25a edició del certamen. Els artistes han contagiat somriures i optimisme entre el públic que ha gaudit d’un l’espectacle a l’aire lliure. “Els tres pallassos experimentem una vivència i ens confrontem amb nosaltres mateixos; des de la mirada molt naïf, molt cruel, molt absurda i delirant, és un retrat de la societat”, ha dit a l’ACN el codirector de la companyia, Marcel Escolano. Els artistes de Psric també han portat al Trapezi ‘Episodi 1: Any 2020 (any 0). De quan Zeus es va fer vegà’. La proposta és la primera de quatre episodis d’una saga, coproduïda pel festival de circ, que conclourà en una gran obra escènica l’any vinent.
Prop d’una cinquantena d’espectadors s’esperaven al carrer de Sant Serapi de Reus aquest divendres al vespre per presenciar la darrera creació de la companyia Los Galindos. Després de la seva aparició i topar-se amb el públic, els pallassos Melon, Rossinyol i Mardi han fet caminar els assistents un tram de carrer i els han fet entrat en un pàrquing en obres, on han escenificat la funció. L’espectacle, que es va estrenar a Berga, s’havia d’haver estrenat el juny de l’any passat, però per culpa de la pandèmia es va retardar fins a l’octubre. “L’espectacle és molt nou, l’hem representat cinc vegades, però la gira arrenca al Trapezi”, ha detallat Escolano. La companyia té previst noves actuacions a Granollers i Igualada en les pròximes setmanes.
A la carpa de Mas Iglesias, els artistes de la companyia Psric també han mostrat el seu circ amb l’espectacle ‘Episodi 1: Any 2020 (any 0). De quan Zeus es va fer vegà’. La proposta dramatúrgica és la primera de les quatre creades que esdevindran una única peça escènica el pròxim any. “Són dos episodis que narren el punt de vista de dos dels quatre personatges de la saga, la metàfora de l’espai escènic és un pantà que representa un espai marginal i un espai límit entre una cosa i l’altra que pot ser la perifèria d’una civilització, però no com a desconnexió sinó com a espai de permeabilitat i de traspàs d’una cosa que ha sigut i que serà”, ha expressat Wanja Kahlert, cofundador de la companyia.
A la vegada, l’artista ha explicat que cada episodi s’ha concebut com un ‘spin-off’ no consecutiu que excava en l’interior de cada personatge de la saga. “És un espectacle que treballa en relació amb el llenguatge de circ; no busquem una teatralitat escrita sobre paper”, ha afegit. Al Trapezi, la companyia estrenarà aquest dissabte ‘Episodi 2: Any 2023 (any 3 d.T). De quan Alexa va comprar la seva roba a Humana’.
Ambdues companyies han celebrat tornar als escenaris després d’un any dur per al sector cultural, colpejat per la pandèmia i les restriccions. “Vam haver d’anul·lar la gira internacional amb l’espectacle anterior, com la majoria del sector no vam poder treballar; el Departament de Cultura s’ha esforçat molt amb els ajuts, n’estem molt agraïts artísticament i professionalment”, ha tancat Escolano.
Mar Rovira – ACN
Equip de redacció