La 25a edició del Trapezi, la Fira del Circ de Catalunya, ha tancat aquest diumenge amb més de 12.000 assistents i amb les entrades exhaurides d’un 85% dels espectacles programats. El certamen ha acollit més d’un centenar d’artistes i ha programat 24 espectacles en diferents espais de la ciutat, per adaptar-se a les restriccions vigents.
Tot i la satisfacció dels organitzadors, assenyalen que no renunciaran a la presencialitat ni gratuïtat de les funcions en la pròxima edició. “En el Trapezi del 2019 hi havia 100.000 persones de públic, ens agradaria moltíssim tornar als carrers”, ha dit el director artístic, Leandro Mendoza. La fira estrenarà un documental a la tardor que commemorarà els 25 anys de Trapezi i mostrarà els valors del circ.
Els malabars, els equilibris i el circ contemporani han tornat a Reus durant els cinc dies de certamen. Més d’un centenar d’artistes, de 32 companyies catalanes i estatals, han actuat al Trapezi i han ofert 24 espectacles i 74 representacions. Per adaptar-se a les restriccions vigents, les propostes artístiques s’han ubicat en deu espais repartits en diferents punts de la ciutat, amb carpes al carrer o bé en espais tancats, com el Teatre Fortuny. En la setmana prèvia, 4.100 infants dels centres educatius també van gaudir dels espectacles de circ.
Tot i que s’han pogut programar espectacles presencials, els organitzadors lamenten que han hagut de renunciar als actes massius i itinerants pels carrers de la ciutat. Per aquest motiu, el director artístic del Trapezi ha assegurat que volen recuperar la presencialitat de les funcions al carrer, tan característiques del certamen. “No podem deixar de mirar el que ens ha fet gran, no renunciarem a l’essència bàsica del Trapezi”, ha dit Mendoza.
Per la seva banda, el regidor de Cultura i Política Lingüística de l’Ajuntament de Reus, Daniel Recasens, ha afirmat que enguany han treballat per fer un Trapezi “nou, diferent i més rellevant cada any”. El regidor ha subratllat que s’han garantit les mesures de seguretat i sanitàries i que la fira ha demostrat que és “imprescindible” tant pel sector, pel públic, per la ciutat, com pel país. “Amb una certa normalitat hem tornat a programar un festival, després de com va ser de l’any passat podem dir amb satisfacció que hem reforçat el caràcter segur de la cultura”, ha afegit.
En paral·lel, Recasens ha justificat que les representacions fossin de pagament aquest any perquè, diu, era necessari per regular l’aforament. “No hem renunciat en cap cas a la gratuïtat dels espectacles, simplement ens hem adaptat al que convenia en aquests moments; una de les mesures passava pels tiquets, perquè així ens asseguravem que el públic es comprometès amb el que rebia i perquè es requeria una entrada molt més endreçada i organitzada als espais”, ha remarcat el responsable de cultura.
Bona acollida dels espectacles
Segons els organitzadors els espectacles han tingut una bona acollida tant per part del públic com pels programadors. Han destacat les estrenes de “Mort de Riure”, de Los Galindos, el “Fly me to the moon” de Leandre Clown o la coproducció del Trapezi amb PSiRC. Altres funcions destacades han estat les estrenes a Catalunya de “Calor”, de Jean Philippe Kikolas; o la reestrena de “Desdèmona”, producció d’Alba Sarraute i Les Ofèlies.
“‘Suspensión’, de la companyia Nueveuno Circo, ha deixat una empremta molt important, primer pel seu discurs de cinc homes, de revisió de gènere, segon per les coreografies exactes, com un rellotge, que han causat molt impacte, però també pel fet de posar-se en joc i en risc al davant del públic”, ha exemplificat Mendoza.
Enguany, tampoc hi ha faltat ‘El Cabaret’, la producció del Trapezi, que s’ha fet per primera vegada en 25 anys en una carpa. L’espectacle ha aplegat més de 1.300 persones entre les nits de dijous, divendres i dissabte i s’ha fet a la carpa de la plaça Anton Borrell. Aquest ha estat l’escenari amb més capacitat de tota la fira Trapezi, amb espai per 460 persones. En aquesta ocasió, la funció ha reflexionat sobre la memòria que s’ha perdut en els darrers quinze mesos com a sector i també ha recordat la gent que ha marxat.
A banda, la pluja va afectar dos espectacles, un dels quals es va poder reprogramar l’endemà i l’altre es va haver de cancel·lar. Pel que fa a les jornades professionals, s’han desenvolupat en format híbrid durant els dos primers dies de certamen amb 240 professionals acreditats, dels quals 89 han seguit les jornades en línia.
Documental per commemorar els 25 anys de Trapezi
L’organització ha anunciat que està preparant un documental per commemorar els 25 anys de Trapezi que s’estrenarà la pròxima tardor. El projecte vol mostrar l’essència de la fira des del seu començament i també parlarà de circ, del sector i de com la ciutat ha contribuït a deixar empremta en aquesta art escènica. De fet, una de les preocupacions de la direcció artística és el “poc calaix” d’arxius audiovisuals que té el sector circense.
“El documental esdevé el primer document audiovisual sobre circ contemporani a casa nostra. A partir del documental volem reflectir el que representa el circ i els seus valors a través d’un nou format, i fer arribar el circ a totes les cases i que tothom descobreixi aquesta experiència”, ha tancat Mendoza.
Mar Rovira – ACN
Equip de redacció