.

Marcel Barrena, després de recollir el Gaudí a la millor pel·lícula per ‘El 47’. Foto: Jordi Borràs

El 47‘ ha posat el colofó a una flamant trajectòria d’èxit. Si primer va rebre el suport del públic, aquesta nit ha recollit el reconeixement dels acadèmics. El film de Marcel Barrena s’ha imposat als Gaudí amb set premis, entre els quals el de millor pel·lícula, protagonista masculí per Eduard Fernández, actriu secundària per Clara Segura, a més de diversos guardons tècnics i l’especial del públic.

Com la història sobre l’origen del barri de Torre Baró, ‘Polvo serán‘, l’última cinta de Carlos Marquès-Marcet, també ha marxat a casa carregada d’estatuetes -quatre-, entre les quals, a millor en llengua no catalana. ‘Segundo premio’, d’Isaki Lacuesta i Pol Rodríguez -Gaudí a la direcció-, i ‘Casa en flames‘, n’han recollit tres cadascuna.

L’actriu Zoe Bonafonte ha recollit en nom de Clara Segura el Gaudí a millor actriu secundària que Segura ha guanyat per ‘El 47’. Foto: Jordi Borràs

Si alguna pel·lícula ha generat llargues cues a les sales catalanes el 2024 ha estat ‘El 47‘ gràcies al boca-orella. El film ha tornat a estar en boca de tothom aquest dissabte durant la nit del cinema català, en què ha pujat fins a vuit vegades a l’escenari del Centre de Convencions Internacional de Barcelona, que ha tornat a acollir la tradicional cerimònia dels Premis Gaudí.

A més d’algunes de les grans distincions de la nit, la cinta de Marcel Barrena s’ha imposat amb l’estatueta a millor direcció de producció, millor vestuari, millors efectes visuals i millor maquillatge i perruqueria. El film ha protagonitzat un altre dels moments més emotius de la vetllada, amb l’aparició a l’escenari de la neta de Manolo Vital, Joana Vital, que ha recollit el guardó del públic. “Gràcies per fer una història transversal en el temps i convertir-la en un clàssic”, ha afirmat, que també ha demanat “comunicar-se i portar-se bé”, independentment de la llengua que es parli, com ho van fer els seus avis “tota la vida”.

En una línia similar s’ha expressat Marcel Barrena ha reconegut que ‘El 47’ l’han feta per la gent i per Torre Baró. “La força de la gent i d’un barri ens ha portat avui fins aquí”, ha manifestat. Reproduint l’accent que ha fet popular Manolo Vital a la pantalla gran, Eduard Fernández ha recollit el seu cinquè Gaudí dedicant l’èxit de la cinta al barri. “Ha estat bonic veure com s’emocionaven pels carrers”, ha assegurat, i ha demanat a la ciutadania ser “coherents” amb l’esperit de la pel·lícula i posar els lloguers a preus assequibles. Alhora, ha defensat el “respecte per l’ofici” i haver decidit no doblar ‘El 47’.

Carlos Marques-Marcet, director de ‘Polvo serán’, a la catifa vermella dels Gaudí 2025. Foto: Jordi Borràs

‘Polvo serán’, la coprotagonista de la nit

També ha estat la nit de ‘Polvo serán‘, que a més d’imposar-se en una de les categories principals, la de millor pel·lícula en llengua no catalana, ha recollit tres Gaudí més: el de millor direcció d’art, millor muntatge i millor música original per Maria Arnal.

La biografia apòcrifa del grup musical Los Planetas, candidata espanyola als Oscars, ha protagonitzat una de les sorpreses de la nit i ha guanyat el Gaudí a la millor direcció, a més del de fotografia i so. Pol Rodríguez, que ha recollit l’estatueta en nom dels dos perquè Lacuesta no hi ha pogut assistir, ha reivindicat l’ofici de músic, pal de paller de la premiada pel·lícula. “‘Segundo premio‘ parla de l’amistat i el treball en equip, ha estat un viatge psicodèlic i que ha estat possible només gràcies al treball col·lectiu”, ha conclòs.


Altres notícies:


Un altre dels èxits de la temporada a la cartellera, ‘Casa en flames‘, ha vist reconeguda l’actuació protagonista d’Emma Vilarasau i la interpretació secundària d’Enric Auquer, a més del guardó a millor guió original per Eduard Sola.

Salve Maria‘, l’últim projecte cinematogràfic dirigit per Mar Coll, ha guanyat el premi a millor guió adaptat i millor interpretació revelació per Laura Weissmahr. Coll ha dedicat el Gaudí a Valentina Viso, coguionista del film. “Si fa més de 30 anys ella no hagués entrat a la meva vida probablement no faria pel·lícules perquè no m’hauria fet les preguntes adequades”. La directora ha assegurat que la seva gran fortuna és fer pel·lícules amb els seus amics.

L’estatueta a millor documental de l’any ha anat a parar a les mans de Patrícia Franquesa per ‘Diari de la meva sextorsió’; el guardó a millor animació se l’ha endut ‘Papallones negres’, de David Baute, un drama sobre els migrants climàtics; i el millor curtmetratge ha reconegut la cinta ‘El príncep’, d’Alex Sardà. L’oscaritzada ‘Anatomia d’una caiguda’, de Justine Triet, ha guanyat el premi a millor pel·lícula europea. La millor direcció novella ha estat per a Celia Giraldo amb ‘Un lugar común’.

Colell: “Que cap assetjador se senti mai més impune”

Un dels discursos més reivindicatius de la nit l’ha protagonitzat la presidenta de l’Acadèmia del Cinema Català, Judith Colell, que encara l’últim any de mandat, i que ha celebrat que l’entitat estigui “consolidada i respectada”.

Paco Poch, una vida dedicada a la producció

Qui ha arribat amb un Gaudí assegurat sota el braç ha estat el productor Paco Poch, Gaudí d’Honor – Miquel Porter 2025. En el discurs d’agraïment, ha reconegut que se sent còmode experimentant i treballant des dels “marges”. “La producció és espai on es troben el caliu humà i la recerca. És tan important com l’obra acabada”, ha assegurat. Així, ha demanat al jovent que barregi “seny i rauxa” i els “errors i les troballes” perquè quan aparegui la inseguretat, un li pugui fer font per dir que sí a projectes que un professional pot témer.

Una gala de més de tres hores

La gala, de més de tres hores i conduïda per Paula Malia i Marc Clotet, ha comptat amb la còmica Judit Martín com a convidada especial d’un espectacle que ha dirigit Dani Anglès. En la cerimònia no hi ha faltat les reivindicacions en contra dels preus abusius dels habitatges -amb un portaveu del Sindicat de Llogateres que simuladament ha pres el comandament de la gala durant una estona- i els orígens humils i migrants.