Roda de Berà torna a ser la capital del cinema català. I ho serà fins aquest diumenge. Ahir al vespre va recuperar el ‘glamour’ del passi d’actors i directors per la catifa vermella i l’exposició fotogràfica dels artistes al ‘photocall’, mentre dedicava la sessió inaugural a la gran ‘bailaora’ flamenca Carmen Amaya.
Roda de Berà va veure en primícia el passi de ‘L’últim ball de Carmen Amaya’, una pel·lícula per a televisió dirigida per Judith Colell, que va comptar amb la presència de la directora, dels actors i equip tècnic i de producció d’un film que es veurà aquest dissabte per TV3.
El Teatre del Casino de Roda es va gairebé omplir per la sessió inaugural d’una setena edició del Festival Internacional de Cinema en Català (FIC-CAT) que està dedicada a les bandes sonores. El guardó honorífic va ser atorgat al prolífic compositor de cinema Carles Cases, per la seva llarga trajectòria artística.
Cases, que va pujar a l’escenari a agrair el guardó, s’ha dedicat durant 25 anys a musicar pel·lícules, tant a Catalunya com a fora, i els darrers temps s’ha centrat a treballar en l’obra de Lluís Llach. Va avançar que després d’haver estat en contacte al Brasil amb Pere Casaldàliga durant anys ara ha elaborat un concert. Cases ha estat a més l’encarregat de la banda sonora del propi festival de Roda de Berà. El músic Jordi Penalba va oferir l’estrena en directe de l’obra.
Carmen Amaya en el record
Va ser la gran nit de ‘L’últim ball de Carmen Amaya’ i de la seva directora, Judith Colell. L’actriu principal del film, Nora Navas, hi va ser present, com també els actors Amara Carmona, Quim Lecina, Andrés Herrera, José Andrés Cortés i Marc Clotet, a més de part de l’equip de producció. El bon amibient que s’ha respirat a la pel·lícula es va notar quan directora i actors van pujar a l’escenari a dirigir unes paraules al públic. També va ser la gran nit del director del festival, Antonio Barrero, que va haver de confessar l’emoció que sentia per aquesta edició tan musical.
Judith Colell comentava a la premsa “l’admiració i respecte” que sent per una figura excepcional com Carmen Amaya, veritable ‘líder de masses’ a l’època daurada del flamenc, nascuda al miserable barri barceloní del Somorrostro i que va arribar a ballar davant presidents dels Estats Units. Nora i els actors s’han hagut d’introduir al món dels gitanos. Al film, Nora interpreta una ballarina que vol retre un homenatge a Carmen Amaya però hi ha un impediment seriós que la persegueix durant tot el metratge i que li dificulta enormement poder ballar.
La directora ha volgut treballar el film amb gitanos “encara que no fossin actors professionals”, per dotar el film de l’esperit més fidel a l’entorn de Carmen Amaya, “bailaors, guitarristes, que no tenen res a veure amb el món de l’espectacle, però que confereixen un realisme i una proximitat necessàries”.
Nora Navas deia, al seu torn, que “el repte ha estat treballar molt, de la mà d’una gran coreògrafa, Amara Carmona, i la veritat és que ha estat tot un luxe poder tenir aquesta oportunitat. A més, Carmen Amaya sempre l’he portat molt a dins”.
Consulteu la programació del festival en aquest enllaç.
J. Garcia