.

La productora Isona Passola, durant la recollida del premi Montserrat Carulla en el marc del FIC-CAT. Foto: Ariadna Escoda

El Festival Internacional de Cinema en Català, el FIC-CAT, ha acomiadat aquest dissabte a Roda de Berà la setzena edició reivindicant la potència i varietat de la indústria audiovisual catalana.

Una proclama que ha apadrinat també la guanyadora del premi Montserrat Carulla, la productora Isona Passola. “Us puc dir que podeu anar tranquil·lament fent cinema en català pel món que sereu molt aplaudits”, ha expressat rotundament en un discurs on ha defensat l’ús del català per fer pel·lícules.

Per la seva part, l’organització ha posat èmfasi en l’increment de qualitat en la seixantena de curtmetratges, llargmetratges i videoclips projectats durant una setmana a Roda de Berà i que enguany han girat al voltant de l’eix temàtic del cinema i la literatura.


Altres notícies:


El Teatre Casino Municipal de Roda de Berà ha tornat a ser el punt de trobada per a cinèfils i professionals del món audiovisual català. És en aquest punt on s’han fet entrega dels guardons de la setzena edició del FIC-CAT, en una gala presentada per Pau Escribano i Ann Perelló on s’ha posat èmfasi en la varietat i la potència del cinema català.

Els codirectors del FIC-CAT, durant la prèvia a l’entrega de premis de la 16a edició. Foto: Ariadna Escoda

Entre el palmarès, destaquen ‘L’Aliat‘, de Guillem Marí, com a millor curtmetratge; ‘Casa en flames‘, de Dani de la Orden, com a premi del públic presencial; ‘Sau: la memòria submergida‘, d’Ot Burganya, ha recollit el guardó a millor documental i ‘Com està el pati‘ (Oques Grasses), de Pere Sala, s’ha emportat el premi a millor videoclip.

La Sardana’, de l’escola de Maspujols, ha estat doblement distingit amb el premi a la millor producció d’un centre educatiu de primària i alhora, el premi del públic en línia. El millor llargmetratge ha estat per a ‘Escanyapobres’, d’Ibai Abad, mentre que la millor producció de les comarques tarragonines ha recaigut en ‘Castelleres, tossudament alçades’ de Maria Roig.

Defensa rotunda del bon cinema en català

D’altra banda, la productora Isona Passola ha pujat a l’escenari per recollir el premi Montserrat Carulla per la seva extensa trajectòria cinematogràfica i la defensa de fer cinema de qualitat en català. En un discurs contundent, Passola ha defensat que la llengua no és un element que tanqui portes i ho ha remarcat amb l’experiència pròpia.

“El públic, quan es fan bones pel·lícules en català, hi va. Jo ho he viscut en la meva pròpia pell, feu bones pel·lícules en català, és un valor afegit, no una mancança”, ha expressat a l’ACN. En aquest context, ha insistit en la necessitat que les administracions treballin per promoure les produccions audiovisuals en català.

Bones sensacions en l’última jornada del festival

L’organització del FIC-CAT s’acomiada així de la setzena edició del festival, després d’una setmana que ha inclòs la projecció d’una seixantena d’obres que han girat al voltant de la literatura i el cinema i la majoria de les quals han estat estrenes. Els codirectors del festival, Cris Gambín i Toni Pinel, han fet un balanç positiu del certamen, on es calcula que s’ha assolit una xifra similar d’assistents a l’any passat, quan van participar unes 8.000 persones aproximadament.

Tant Gambín com Pinel han coincidit a assegurar que enguany la qualitat de les obres s’ha incrementat respecte anteriors edicions i en aquest sentit, han celebrat l’estat de salut del cinema en català, al qual han augurat que en pocs anys compti amb una indústria catalana enfortida.

Els guardonats

El premi al millor llargmetratge h estat per ESCANYAPOBRES, d’Ibai Abad. Abacus, Mayo Films i Nakamura Films. Destaca en aquesta edició que un curt d’una escola de Maspujols (Baix Camp) s’ha endut dos premis.

La relació de guardonats ha estat la següent:

Premi Jove 48 Hores

LA CAÇA, de Natàlia Celma i Guillem De la Guardia. Barcelona, 2024

Premi a la millor producció d’un centre educatiu de primària

LA SARDANA, de l’Escola de Maspujols. 2024.

Premi a la millor producció d’un centre educatiu de secundària

BULOS, de l’institut de Castellbisbal. 2023.

Premi al millor videoclip

COM ESTÀ EL PATI (Oques Grasses), de Pere Sala. Barcelona. 2024

Premi a la millor producció de les comarques tarragonines

CASTELLERES, TOSSUDAMENT ALÇADES, llargmetratge documental de Maria Roig. Abacus. Barcelona-Tarragona. 2023

Menció especial del Jurat

Al curtmetratge WELCOME TAHIYA de Marta Bayarri. Momotrup Films. Barcelona. 2023

Premi al millor curtmetratge

L’ALIAT, de Guillem Marí. ESCAC Films. Sant Sadurní d’Anoia. 2024

Premi al millor documental

SAU: LA MEMÒRIA SUBMERGIDA, d’Ot Burgaya. 9TV i La Xarxa Comunicació Local. Barcelona. 2024.

Premi al millor llargmetratge

ESCANYAPOBRES, d’Ibai Abad. Abacus, Mayo Films i Nakamura Films amb la participació de 3Cat i À Punt Mèdia. Barcelona. 2023

Premi del públic en línia

LA SARDANA, un curtmetratge de l’Escola de Maspujols. 2024.

Premi del públic presencial

CASA EN FLAMES, de Dani de la Orden. Sábado Películas i Playtime Movies en coproducció amb 3Cat, Atresmedia Cine i Elio Films. Barcelona. 2024

ACN