.

Un moment de la conferència de Mariàngels Fondevila. Foto: Francesc Sech

Una darrera conferència sobre les diverses arts del Modernisme que atessora el fons del Museu Nacional d’Art de Catalunya -MNAC- ha clos el cicle de conferències previ a la celebració de les II Jornades Modernistes Els Pallaresos 1900, que arribarà el primer cap de setmana de novembre, el dies 4, 5 i 6.

La sala d’actes del Centre Jujol dels Pallaresos ha enregistrat aquest dimecres, novament, una gran entrada, que ha confirmat, per segon any consecutiu, el gran interès que a la població desperta tot el relacionat amb el Modernisme.

A més a més, el seguit de conferències obren una perspectva nova per al municipi dels Pallaresos, ja que l’enllaça amb els grans experts catalans del Modernisme i els grans centres investigadors i expositors, com és el cas del MNAC, o en anteriors casos, Can Negre, de Sant Joan Despí.

Ha estat la conservadora del MNAC Mariàngels Fondevila l’encarregada d’il.lustrar, a modus de tast, l’enorme fons modernista de què disposa el museu, referent a l’Estat i al món en peces d’aquest moviment i que inclouen obres del tarragoní Josep Maria Jujol, a qui estan dedicades les Jornades Modernistes, com ara poms de portes, secreters, miralls, mobles de despatxos, escriptoris, teles o tinters. Jujol és molt apreciat i valorat al MNAC.

La majoria de les obres del fons procedeixen d’una exposició celebrada en 1969 a Barcelona, i té el seu inici en la 3a Exposició de Belles Arts i Indústries Artístiques que es va celebrar a la capital catalana en 1896. Ja en èpoques més actuals, el MNAC aconseguí fer-se amb donacions destacades, com les de la Càtedra Gaudí en l’època de quan la dirigia Joan Bassegoda.

La conferenciant, amb l’alcalde, Jordi Sans, i el regidor de Cultura, Samuel Urbano. Foto: Francesc Sech

Fondevilà detallà els grans autors i obres de les diverses arts, nascuts fruit de l’impuls de la gran burgesia barcelonina, els Eusebi Bertrand, Batlló, Pere Milà, Eusebi Güell, Vicenç Bosch -propietari de la firma badalonina Anís del Mono, que Ramon Casas faria popular amb la seva cartelleria publicitària- o Lleó Morera.

Apareixen noms com el mateix Antoni Gaudí, que treballarà amb el fuster Casas Bardés, amb mobiliari, enreixats, portes o trencadissos. Però també tenim Puig i Cadafalch, amb treballs a la Casa Ametller, decoradors d’interiors com Francesc Vidal i Gaspar Homar -el gran autor dels interiors de Casa Navàs, de Reus-, pintors com Francesc Masriera o Ramon Casas, moblistes com Joan Buquets i autors que treballen els objectes i figures, com Lambert Escaler, Ismael Smith, Dionís Renart, Antoni Serra o el joier Manolo Hugué.

Les conferències han acabat ‘amb un gran èxit’, destacava el regidor de Cultura, Samuel Urbano, i el poble està bolcat ja de cara al dia 4, quan arribarà la inauguració de les Jornades, que inclouran un sopar modernista, on tothom haurà d’anar vestit d’època.

Jaume Garcia