Estudiants d’Arquitectura de la Universitat Rovira i Virgili (URV) han fet aquest dijous una intervenció efímera en l’estructura original que coronava el campanar de l’església de Sant Jaume de Creixell. Els alumnes han reinterpretat l’obra inacabada de Josep Maria Jujol i han col·locat a l’estructura de ferro teles de color blaves i blanques, fetes amb els pigments “més jujolians” i panells de zinc, entre altres elements. L’any 2009 van reparar l’estructura que té més de set metres. “Els dibuixos de Jujol eren molt més rics d’allò que es va construir i amb la intervenció volíem aportar tota aquesta riquesa”, ha afirmat a l’ACN Roger Miralles, director de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la URV.
Segons Miralles es desconeixen les causes per les quals Jujol no va acabar l’obra. “No sabem per què no ho acaba, la veritat és que ens agradaria que estigués fet, la intervenció efímera és una prova per fer-ho realitat”. Per ara, però no hi ha previst cap projecte per culminar l’estructura metàl·lica feta per l’arquitecte modernista. “No ens agrada la idea de restaurar o preservar sinó la idea de continuar, només ens cal que l’església o algú financi l’actuació, nosaltres estarem encantats de fer-la”, ha subratllat el director.
En la intervenció efímera hi han participat setze alumnes de l’escola d’arquitectura de la URV que es van apuntar al taller Educa Jujol, finançat per la Fundació La Caixa. “Sense ells no hagués estat possible, han fet una feina extraordinària”, ha destacat Miralles. Una de les estudiants que ha format part del projecte és la Patrícia Lardiés. Ella se sent afortunada perquè ha tingut entre les mans els plànols originals de Jujol i ha valorat l’experiència de molt enriquidora. “Hem après a reinterpretar plànols antics, la simbologia de l’època, de fer coses a escala 1-1 quan a l’escola encara no ho fem”, ha explicat.
En concret, els estudiants han col·locat elements efímers sobre l’estructura de ferro de Jujol, com ara teles o panells de zinc i s’han disfressat d’àngels, després de documentar-se i fer recerca sobre com podia haver estat l’obra si l’arquitecte l’hagués acabat. Segons Miralles, Jujol amb aquesta obra volia explicar mitjançant les formes la mediació entre la terra i el món del cel. “El revestiment hauria d’anar amb ceràmica, de color blau i blanc, això es veuria brillant i com un element molt lleuger i aeri, per això, ho hem fet amb tela”, ha detallat l’expert.
A la vegada, ha explicat que els escuts que hi ha representats corresponien als sants que havien anat a les croades i ha assenyalat que han interpretat que el coronament de la torre és la porta cap al cel. L’any 1917, Jujol va col·locar una estructura que coronava l’antic campanar i, damunt, un element mòbil, un penell, que n’accentuava la seva verticalitat. D’aquesta manera, es va donar visibilitat a l’església. Aquesta obra forma part del projecte ‘Territori Jujol’.
Mar Rovira
Equip de redacció