.

La 25à edició de la Fira Trapezi arribarà el proper maig convertint novament la ciutat de Reus en l’epicentre del món del Circ. La Fira Internacional de Circ de Catalunya es tornarà a retrobar amb el públic entre el 12 i el 16 de maig després d’haver hagut de suspendre l’edició del “Trapezi en Viu” el passat octubre a causa de la pandèmia.

Enguany, el Trapezi torna apostant pel talent de casa nostra, amb una programació formada exclusivament per companyies catalanes i espanyoles. En aquest sentit, Leandro Mendoza, director artístic de la Fira Trapezi, ha explicat que “volem aprofitar la celebració d’aquest quart de segle del Trapezi per recolzar més que mai al sector professional del circ de casa nostra, les noves creacions i impulsar la creativitat i la connexió amb el públic”.

De la mateixa manera, Daniel Recasens, regidor de Cultura i Política Lingüística de l’Ajuntament de Reus, afegit que “l’Ajuntament del Reus treballa des del compromís per oferir una programació cultural de qualitat durant tot l’any, adaptada a les circumstàncies. En aquest sentit, com no podia ser d’altra manera, enguany tornem a fer de Reus el punt de trobada del Circ a Catalunya, bolcant-nos en la celebració del 25è aniversari del Trapezi”.

Per la seva banda, Miquel Curanta director de l’Institut Català de les Empreses Culturals, ha volgut posar en valor “el paper com a motor del sector del circ a Catalunya de Trapezi, un mercat estratègic que permet que totes les baules de la cadena de les arts del circ convergeixin amb l‘objectiu comú de fer créixer i consolidar el sector al nostre territori i arreu del món, especialment també a través de les activitats professionals, que coorganitzem amb la nostra marca Catalan Arts. És aquest paper de foment de la producció, d’estímul de l’exhibició i la contractació i d’atracció de públics que possibiliten el compromís del Departament de Cultura amb Trapezi”.

La Fira Trapezi esdevé el perfecte aparador per mostrar el millor talent del circ contemporani actual, amb espais de creació i projecció i trobades que conviden a la reflexió, el debat i el diàleg de la professió entre programadors i artistes. Una fira ja consolidada i reconeguda com la Fira per excel·lència dels millors espectacles de circ. En aquest sentit, les jornades professionals repetiran el format híbrid de l’any passat amb xerrades presencials que es podran seguir presencialment i virtual.

El cartell d’enguany, obra de Marc Sardà

El cartell d’aquesta 25a edició ha estat encarregat a Marc Sardà, un il·lustrador de Reus format professionalment en el camp de la il·lustració publicitària. La seva feina més personal gira al voltant de la investigació en el món de les joguines, els objectes enginyosos i les matemàtiques recreatives. La imatge del cartell de la 25a Fira Trapezi mostra un torrent de situacions i objectes abstractes que envaeixen l’espai gràfic, mentre graviten al voltant de l’emblema de la Fira: L’Elefant del Trapezi. L’autor ens explica que la imatge és producte de l’encreuament de dues sensacions: “Per una part la sensació de “ciutat envaïda de Circ”. Per l’altra, és el reflex d’una sensació prou contemporània, la sensació d’estar contínuament bombardejats per conceptes dispars, que reclamen la nostra atenció de manera sorollosa, absurda i constant.” Els colors triats són llaminers, intensos i optimistes. Busquen funcionar com un element catàrtic i volen donar resposta a la necessitat d’alegria.”

La programació de la 25ena edició

Des de l’organització del Festival es reserven el dret a canvis en el programa si les circumstàncies així ho requereixen. Per informació actualitzada consulteu trapezi.cat o els perfils de xarxes socials (Facebook, Twitter, Instagram) @firatrapezireus.

La Fira es prepara per celebrar la seva 25ena edició amb actuacions presencials complint totes les mesures sanitàries del moment i, per aquest motiu, també s’ha decidit allargar-la en el temps amb un dia més de festival, per tal d’espaiar més les actuacions.

Durant cinc dies, la Fira Trapezi portarà a Reus més d’una trentena de companyies catalanes i espanyoles per mostrar el talent del millor circ contemporani actual. La programació s’ha adaptat a les circumstàncies vetllant sempre per l’excel·lència i la promoció del talent. L’edició d’enguany presentarà diversos nous espectacles i re-estrenes.

Enguany, la Fira Trapezi continua apostant per les coproduccions i presenta, en aquesta 25a edició, el segon episodi de l’última producció de la companyia Psirc “Després de tot”. Es tracta d’un espectacle concebut com un conjunt de relats traduïts en diversos episodis de diferents formats i suports que seran estrenats en diferents contextos al llarg del 2021 i conclourà l’any 2022 en una gran obra escènica. La investigació i la proposta dramatúrgica de la peça explora el gènere literari de les sagues i es planteja com una epopeia sobre la quotidianitat d’existències concebudes des del marge en un espai/temps actual on la vida es replanteja a diari. En aquest sentit, cada episodi és concebut com un spin-off no consecutiu que excava en l’interior de cada personatge de la saga per explorar la seva dimensió tràgica i mitològica. A la Fira Trapezi d’enguany Psirc interpretarà “Episodi 1: Any 2020 ( any 0). De quan Zeus es va fer vegà” i estrenarà Episodi 2: Any 2023 ( any 3 d.T). De quan Alexa va comprar la seva roba a Humana.”

Un altre dels plats forts serà l’espectacle “Desdèmona”, d’Alba Sarraute i les Ofèlies, una coproducció del Grec 2020 Festival de Barcelona i Camaleònica Produccions que presenta una reformulació en clau femenina del clàssic Shakespearià Otel·lo a través del cos, la música i, especialment les tècniques de circ. Es tracta d’un espectacle de gran format, adaptat i dirigit per la catalana Alba Sarraute. En aquest sentit, “Desdèmona” esdevé una nova mostra del talent multidisciplinari de la clown, actriu, intèrpret musical i acròbata catalana, amb una llarga trajectòria.

La 25a edició del Trapezi també serà escenari de dues estrenes de nivell en l’àmbit del circ català. En primer lloc, el pallasso Leandre presenta el seu nou espectacle “Fly Me to the Moon”, en el que conjuntament amb Laura Miralbés ens portarà un tàndem de bicicleta per a dues persones i interpretaran un viatge possible de dos pallassos cap a la lluna. Per altra banda, els mítics Los Galindos estrenaran “Mort de Riure” un espectacle on tres pallassos s’enfronten a un gir inesperat i fugint de la justícia buscaran complicitat amb el públic i fer que tothom s’arrisqui a morir de riure.

D’entre les companyies estatals, el Trapezi d’enguany comptarà la companyia Nueveuno, que presentaran el seu nou espectacle “Suspensión”, amb coreografies espectaculars de malabars, manipulació d’objectes, acrobàcies i màgia. “Suspensión” és la segona creació de la companyia madrilenya després de l’exitosa trajectòria de la seva primera estrena “Sinergia 3.0”.

El Trapezi, també celebrarà el seu quart de segle amb molt de Rock&Roll. De la mà de la companyia Rolabola, que presenta l’espectale “Rock Cirk”, circ i rock es fusionaran en un espectacle que es desenvolupa amb un llenguatge corporal, expressiu i musical, ple d’humor, on la sorpresa i el risc ens mantindran captivats en tot moment. D’altra banda, un altre espectacle d’allò més dinàmic és “Aureo” de la companyia Uparte, un col·lectiu d’acrobàcies d’alt nivell tècnic en un espai en el qual les relacions entre objectes i persones van ser calculades amb precisió i argument.

La clausura d’aquesta 25a edició de la Fira Trapezi anirà a càrrec de la Cia Pistacatro i la seva Orquestra de Malabares, un espectacle d’allò més especial que relaciona música i circ amb sis malabaristes i una banda municipal. Un concert on els malabaristes formen un ballet aeri i els músics de la banda, fora de la seva zona de confort, participen gairebé com a actors en un espectacle teatral tocant temes i estils fora del comú.

Enguany, també es repetirà el format audiovisual amb memòries poètiques, peces audiovisuals que acosten els processos creatius dels artistes i les companyies al públic general amb la voluntat de difondre el circ des d’una nova perspectiva. Es tracta d’un format iniciat l’any passat fruit de la reformulació del Trapezi a causa de la situació de pandèmia que va tenir molt bona rebuda tant per part dels artistes, com programadors i públic general. En aquest sentit, la organització aposta per mantenir aquesta iniciativa amb la voluntat de repetir-la en futures edicions.

Les entrades es podran adquirir properament a través del web www.trapezi.cat

Els Premis Trapezi Peces Audiovisuals

Enguany, per celebrar els 25 anys, el Trapezi, conjuntament amb l’Institut Municipal Reus Cultura, ha llançat una nova activitat en forma de concurs i fa una crida internacional per participar als “Premis Trapezi Peces Audiovisuals” amb la voluntat d’incentivar la producció de noves narratives de circ en aquest format a través de peces originals de petit format, d’entre 4 i 10 minuts. La convocatòria romandrà oberta fins el 30 d’abril inclòs. La finalitat dels premis és donar visibilitat, a través de l’espai audiovisual i digital, a qualsevol experiència vinculada al circ i que sigui, a més, una exploració sobre com mostrar el circ en l’audiovisual. Els premis comptaran amb dues categories: “Experiències de Circ” i “L’Art del Circ”. El veredicte es farà públic durant la 25a edició de la Fira del Circ Trapezi, assignant un guanyador per cada categoria que s’emportarà una dotació econòmica de 2.000€

La programació, al detall

DESDÉMONA

Alba Sarraute

Tots hem sentit a parlar sobre l’Otel·lo de Shakespeare però, de què tracta realment aquesta obra teatral? I de quines maneres noves es pot explicar aquesta història shakespeariana? Alba Sarraute i les Ofèlies ho fan utilitzant el llenguatge del circ, a través d’acrobacies, de música i dels cossos dels i de les intèrprets per tal de crear un conjunt d’imatges carregades de poesia amb les quals, des de la mirada de Desdèmona, esposa d’Otel·lo, ens endinsarem en els aspectes més dramàtics de la condició humana… amb un somriure als llavis. Un espectacle de circ i Shakespeare on els personatges expressen amb el cos i la música. Les tècniques de circ il·lustren la tragèdia fent-la volàtil i universal.

AHIR

Animal religion

Ahir és un espectacle que dialoga amb el passat. Una incisió en la línia del temps que ens permet observar-la, estirar-la, congelar-la i transformar-la fins a reinterpretar-ne la seva continuïtat.

Un viatge arriscat i poètic; de vegades cru, també fresc i sempre sincer. Un espai on els records i la imaginació es confonen.

Ahir és una peça dedicada a totes aquelles persones que en algun moment han buscat, en el seu passat, alguna resposta o algun anhel.

POT SER NO HI HA FINAL

Circ Pistolet

Les prades són verdes el “cielu” és “asul”

Un escenari desordenat…els acròbates arriben tard…i el músic, on és?

Aquest és el tret de sortida d’aquest nou espectacle. Un portor que mana i ho vol controlar tot i que ningú li fa cas… Un àgil-verticalista desmanegat, juganer i amb molt de ritme… Un acròbata novell i despistat i amb poca auto-estima… I un músic amb deliris de grandesa i records d’un passat millor… Que en pot sortir d’aquest còctel tan divers i explosiu? S’arribaran a posar d’acord per fer l’espectacle? Seran capaços d’encadenar més d’una figura sense equivocar-se? Tindrà final tanta ximpleria? Un gran viatge delirant que ens fa viatjar des de Kentucky a Montserrat i cap a Missouri altre cop, de l’oest americà fins a Andalusia i de Terrassa a Rubí via Londres! Un espectacle a ritme de rock, amb acrobàcies sobre taula, verticals, mini-bàscula i equilibris de mans a mans en duo i trio!

SAVE THE TEMAZO

Col·lectiu F.R.E.N.È.T.I.C

TEMAZO: “Dir d’aquell estímul sonor i musical que fa vibrar el cos i la ment deslligant intenses emocions.” Reial Acadèmia Espanyola SAVE

THE TEMAZO és una ONG internacional que lluita per rescatar el valor emocional de la música, investigant les connexions musicals i sonores que existeixen en el món i la seua influència a nivell social, cultural i artístic.

El 2018 es crea el Col.lectiu F.R.E.N.È.T.I.C. a petició de la Delegació Espanyola de SAVE THE TEMAZO amb l’objectiu de realitzar un espectacle per a difondre el missatge i les últimes investigacións de l’organització. Després de 2 anys de creació i malgrat totes les dificultats pandèmiques aconsegueixen estrenar al juliol del 2020. Des de llavors han recorregut festivals, ciutats i pobles gravant aquesta experiència en cada lloc i ampliant l’horitzó Temazo.

HOME

Cris-is

En una casa miserable, una parella viu la seva penosa rutina. Drama a el servei de la comedia. Riure del bo, del sonor, del que cura. Un espectacle trepidant, emocionant, hilarant i també … tendre

 

 

(E.GO)

Dikothomia

[´e.go] es la confrontació dels diferents personatges que conviuen en una persona i dels diferents “jos” que habiten en cada personatge. Un viatge emocional i emocionant en el que les masses són les protagonistes de l’escena, convertint aquest exercici d’introspecció i arriscada – quasi temerària – exposició en un autèntic homenatge a aquest element cirquense.

L’espai escènic, concebut per una disposició circular del públic, contribueix a aquesta intimitat necessària per participar d’aquesta cerca i que també és una guinyada d’ull a la tradicional pista de circ.

Endika Salazar ens convida, des d’aquesta circularitat que també ens permet observar-nos els uns als altres, mirar molt dins i cap a tots costats del seu propi [`e.go].

HOMENAJE

En diciembre

HOMENAJE és aquest moment on alguna cosa es va aturar i ja no hi ha marxa enrere.

HOMENAJE és una dolça ferida que qüestiona el públic i el situa com a possible víctima.

HOMENAJE és un moment a celebrar, a compartir i a viure.

HOMENAJE és un repte a la soledat d’escena. HOMENAJE és una rebel·lió a allò establert.

CALOR

Kikolas

CALOR s’inspira en la situació en la qual viuen moltes persones mancades de llar. Viatgers involuntaris que es van veure forçats a deixar les seves cases, obligats a marxar precipitadament de les seves llars. Nòmades del nostre temps que travessen el món buscant un lloc, tantejant a cegues societats i cultures, ciutats i pobles estrangers.

CALOR és un espectacle que tracta sobre les relacions humanes i la cerca de la llar, combina el clown amb les arts circenses, presenta un univers oníric i poètic on el públic és convidat a sentir, a imaginar i riure, a pensar i jugar.

FLY ME TO THE MOON

Leandre

Tàndem: bicicleta per dues persones

Viatge: tot allò que passa entre aquí i allà

Lluna: destí de tots quan volem sommiar desperts duo de clowns: funambulistes del desastre i la poesia Una bicicleta voladora, fusta, ferro, pols, sabates grosses i barrets fins ales celles. La lluna ens espera.

Fly me to the moon és el viatge possible de dos pallasos cap a la lluna. És la proesa del somiador. La proesa de dos innocents.

MORT DE RIURE MDR

Los Galindos

Tres pallassos s’enfronten a un gir inesperat. Per què fugen, què ha passat, què faran?

La justícia els farà costat, trobaran una solució o hauran de ser condemnats?

Melon, Rossinyol i Mardi us necessiten per contagiar optimisme atiant l’esperit crític. Com? Fent-vos còmplices.

Només us arrisqueu a morir de riure

SUSPENSIÓN

Nueveuno

Veiem en escena a cinc homes. Són normals, estan pujats en un escenari. Cadascun diferent i tots iguals. Es cuiden, s’empenyen i celebren junts. Estan llançant ganivets contra la seva pròpia ombra, mirant per a si i parant per a escoltar. Suspensió és la nostra pilota llançada a l’aire que aconsegueix l’instant de suspensió; el moment en què tot pot passar, el moment en què podem cedir a la gravetat, o prendre decisions diferents, el moment en què una pilota es queda surant i amb això tots en l’escenari contenim l’alè. El moment de Suspensió

TOCA TOC

P’Aki P’Aya

Alícia i Antonio ens obren les portes de la seva intimitat i ens submergeixen en un còmic en moviment de pujades i baixades, amb les seves corbes i explosions, on convoquen grans moments del cine i grans èxits musicals. Volen al quadrant aeri, giren sobre patins, es transformen, es persegueixen, s’amaguen i sedueixen en un joc de portes i finestres. Un viatge hilarant, absurd i divertit mesclat amb la fragilitat profunda de l’ésser humà.

Una història que explica amb amor i tendresa què succeeix quan dues persones es troben….es miren…se saluden…

VEUS QUE NO VEUS

Pepa Plana

A partir dels anomenats números clàssics, ja va sent hora que algú hi posi la versió en femení. Com canvien i quin significat agafen quan es juguen des de dues pallasses en comptes de dos pallassos? Pepa Plana i Noël Olivé ens presenten “Veus que no veus”, una història que en si mateixa comporta dins seu unes quantes petites històries més, és a dir, les “situacions”, situacions que esdevenen potser els moments més importants d’aquest trajecte còmic i poètic. Heus aquí, doncs, dues heroïnes del segle XXI intentant sobreviure a les situacions, clàssiques o no, que la seva condició de pallasses els ofereix.

Volen ser vistes i escoltades. Dues pallasses: una Augusta i una Carablanca. Veus que no veus presenta la versió femenina de les anomenades “entrades clàssiques”. Com canvien i quin significat prenen quan les juguen dues pallasses en comptes de dos pallassos? Què hauria passat si les nostres àvies haguessin pogut fer de pallasses? Es tracta de riure, sí, però no només d’això, sinó de parlar, jugar i potser mossegar.

ORQUESTA DE MALABARES

Pistacatro

PISTACATRO presenta a la Fira Trapezi 2021 el seu espectacle “Orquesta de Malabares”, un dels projectes més originals i suggerents en el camp escènic a la península i a Europa. uno de los proyectos más originales y sugerentes en el campo escènic en la península y en Europa.

Conjuminant els dos mons en un mateix escenari com són el CIRC i la MÚSICA de la mà de 6 malabaristes i una trentena de músics que conformen la Banda de Música de Reus. Tradició i Innovació units en un mateix projecte únic en tot l’Estat i pioner.

A semblança del fum, el circ, en la seva evolució geomètrica de cara al futur, penetra per totes les portes, finestres i esquerdes del panorama escènic. En aquest cas, ocupa els buits vacios entre els faristols i les cadires dels músics d’una Banda Municipal.

Orquestra de malabars és un espectacle que posa en escena a sis malabaristes i una banda municipal. Una relació entre música i circ. Un concert on els malabars són els ballarins d’aquest ballet aeri. Clarinets, saxos i trompetes són els pintors d’un quadre expressionista en el qual les boles, maces i cèrcols dibuixen en l’aire els sentiments i emocions que transmet la música i el circ. La banda municipal i els seus músics, fora de la seva zona de confort, participen, gairebé com a actors, d’un espectacle teatral tocant temes i estils fora del comú.

En definitiva, aquest és un espectacle d’instruments daurats, grans tambors, platerets, camises blanques, uniformes i magistrals obres clàssiques però tambien de pantalons curts, samarretes, ulleres de sol, funk, blues, pop i punk”

ESTAT D’EMERGÈNCIA

Producció Nacional de Circ

Un espectacle pensat per mostrar-nos, a través del circ, com veuen el món i com s’enfronten als problemes d’un planeta a punt de col·lapsar-se els i les joves artistes d’avui, i que ha acabat creant-se… en plena emergència sanitària. No ha estat fàcil, però en circumstàncies difícils i molt poc habituals, Estat d’Emergència s’ha convertit en una realitat. De fet, la pandèmia ha acabat afegint-se a la llarga llista de crisis a les quals s’enfronten també els i les artistes: des del col·lapse ecològic fins a l’auge del feixisme o la crisi de l’habitatge.

ANY 2020 (ANY 0) / ANY 2023 (ANY 3 D.T)

Psirc

De quan ZEUS es va fer vegà.

Anna: Gràcies per veure aquest episodi. Abans de fer-nos el feedback, un parell de pistes del que heu vist.

Benet: Jo faig de Zeus.

Anna: Jo faig de Maria Magdalena, però segueixo sent l’Anna. Fem de personatges en escena però seguim sent la companyia Psirc.

Prometeu: En realitat em dic Adrià, i en Wanja fa d’Alexa. Des del circ hem volgut abordar el fràgil equilibri de l’ecologia global. Gràcies per les vostres opinions i per resistir aquesta crisi espiritual.

De quan ALEXA va comprar la seva roba a Humana Hola sóc l’Alexa. Abans em deia Wanja Kahlert, i formava part de la companyia Psirc, però ara he trasncendit. Bueno, fins aquí hem arribat, i l’Anna, l’Adrià i en Benet també han fet moltes coses i els veig molt canviats. Encara queden molts problemes per resoldre. Espero no perdre la connexió per poder ajudar-vos. De moment sembla que vaig tirant cap a Silicon Valley, a peu.

RANDOM

Joel Martí & Pablo Molina

L’amor del risc! Random és un arravatament de conseqüències encara incertes, que explora situacions teatrals fins als seus límits, entrant a vegades en l’absurd i l’excentricitat total. Això sí, amb molta naturalitat.

En aquest primer espectacle, Joel Martí i Pablo Molina juguen amb les línies que voregen el perill, buscant la frescor escènica i una sinceritat gairebé cruel.

Equilibris, contorsions, cable, dansa, teatre. Una història a penes creïble sobre les seves vides i sobre el teatre en el qual es troben, narrada per aquest duo de personalitat “borderline”, llista per a qualsevol cosa.

Dos intèrprets, diàlegs inquietants i una realitat que els supera.

ROCK CIRK

Rolabola

Quan l’ànim decau……quan l’apatia ens inunda….quan la vida ens castiga……el Circ i el Rock és la solució. Rock Cirk ens presenta un espectacle circense amanit amb punteos de guitarra elèctrica, redoblaments de bateria estrambòtics, desmanegats vols, equilibris esperpèntics i cabelleres a l’aire que es desenvolupa en una peculiar estructura aèria autònoma. Un cridaner quadre de personatges rockers capaços de seduir a qualsevol públic, una mescla dinàmica, fresca i divertida entre les tècniques de circ i el Rock més pur, clàssic i divertit, en la qual es cola un “peculiar home tirachinas” que serà disparat davant la mirada atenta del respectable.

Un espectacle que es desenvolupa amb un llenguatge corporal, expressiu i musical, ple d’humor, on la sorpresa i el risc no ens deixaran llevar atenció.

AUREO

Uparte

Inspirant-se en la divina proporció i el numero Phi, Auri submergeix a l’espectador en una atmosfera governada per l’harmonia i l’equilibri.

Acrobàcies d’alt nivell tècnic en un espai en el qual les relacions entre objectes i persones van ser calculades amb precisió i argument. Res és arbitrari.

L’obra ens convida a recórrer un camí de transformació, on l’escenografia s’anirà desenvolupant al llarg de tota la funció, l’humor interromp sense que es pugui evitar.

Situacions que es resolen de la forma més humana treuen a la llum l’absurd de la normalitat, creant un atractiu cap al visual, el contrast entre l’acollidor i la incertesa de cada salt, cada caiguda. Combinant salts de barra russa, banquina, portés i manipulació de l’escenografia.

Auri busca suscitar en l’audiència que hi ha alguna cosa més darrere de tot aquell moviment de cossos i barres: alguna cosa que et fa somriure.

EX-LIBRIS

Voël

Ex-libris ens parla dels moments d’inadvertida felicitat, de la incomunicació d’una societat tecnològica on els més petits detalls passen desapercebuts, dels llibres que esperen ser llegits i que lluiten per la seva supervivència, per no caure en l’oblit. Tot això des d’una mirada poètica a través dels fulls dels llibres, el quadrant rus, la bola d’equilibris i la música en directe que ensfarà viatjar per aquest món d’emocions.

«(…)Tiene ligereza, poesía, una calma inusual, una falta de prisa que incluso se mueve(…)» Dib Carneiro Neto, CIRCOS 2019 SAO PAULO.

Redacció