A qui és atribuïble l’aplaçament de l’esdeveniment? Com es va gestar la cerimònia d’inauguració? Per què no es van omplir les grades dels recintes durant les competicions? Quina és l’herència de tot plegat per a la ciutat? Són alguns dels interrogants sobre els Jocs del Mediterrani que es van celebrar a Tarragona l’any 2018 i que per primera vegada en una mateixa peça periodística responen els responsables tant de l’àmbit polític de les diferents administracions implicades, com de l’àmbit tècnic. En són els artífexs Jan Magarolas, Rut Queralt i Marc Colilla, autors del documental Mediterranis, el Treball de Fi de Grau d’aquests estudiants de Periodisme, els dos primers, i Comunicació Audiovisual, el tercer.
El resultat, però, no es quedarà en l’àmbit acadèmic. La voluntat dels tres ara ja graduats que fos un producte professional els durà a poder fer circular el film en festivals i negociar l’emissió en una televisió. Per fer-ho possible i cobrir les despeses de producció van engegar una campanya de micromecenatge que els ha permès fer front als desplaçaments, retribuir les col·laboracions i reservar un part per a la llicència d’imatges que els han cedit tres emissores locals si emeten el documental. En poc més de 24 hores van assolir l’objectiu inicial de la campanya, però continua oberta per sufragar els costos que es derivin de la participació als certàmens.
“Estem orgullosos dels entrevistats que hem aconseguit”, admet Jan Magarolas. I aquí radica un dels punts forts del documental: contraposar totes les veus en un sola peça per primera vegada. Josep Fèlix Ballesteros, alcalde impulsor dels Jocs de Tarragona i al capdavant quan es van celebrar; Miguel Cardenal, president del Consejo Superior de Deportes durant els moments de major tensió entre aquest organisme del govern central, el COE i l’Ajuntament; Víctor Sánchez, director executiu dels Jocs, i Ramon Cuadrat, director de l’àrea d’Esports de la ciutat en aquell moment, són algunes de les deu persones que integren el mosaic de testimonis.
Els tres estudiants de la URV van començar a treballar en la recerca i preproducció del documental al gener del 2019. La pandèmia de la COVID-19 va sorprendre’ls quan tot just havien començat les gravacions i van haver de refer el calendari. Va ser només una part de l’aprenentatge que han fet amb aquest Treball de Fi de Grau, en el qual han posat en pràctica tota la teoria apresa i altres habilitats, com ara “la paciència i la mà esquerra” per tractar les fonts, apunta Magarolas, o aspectes tècnics com ara “l’entrada de llum o que es produeixi un canvi de vent enmig del rodatge”, hi afegeix Colilla. Ara han de treballar per aconseguir un forat als circuits de festivals i estrenar el documental davant del públic que està contribuint a finançar-lo.
Redacció
Equip de redacció