.

Adela Estévez i Miriam Fernández, dues actrius amb discapacitat, tornen a unir-se a l’actor i director Xabier Olza en aquest projecte.

Fundación Repsol i la Companyia de Teatre de Blanca Marsillach s’uneixen per novè any consecutiu per dur a cinc ciutats espanyoles seu projecte Taller de teatre adaptat per a persones amb discapacitat intel·lectual. L’obra triada per a aquesta edició, Històries d’un dia qualsevol, es representa a Tarragona el 9 de maig, al Centre Cívic Sant Pere i Sant Pau a les 11:00 del matí.

Aquesta peça, que estarà de gira per Espanya des de febrer a juny de 2018, visita a més de Tarragona altres quatre ciutats: Cartagena, la Corunya, Bilbao i Madrid. A la Corunya i Madrid, Voluntaris Repsol participaran en l’esdeveniment, acompanyant al públic i dirigint els tallers participatius.

Aquest és el quart any que actors professionals amb i sense discapacitat comparteixen les taules: Adela Estévez i Miriam Fernández, dues actrius amb discapacitat, tornen a unir-se a l’actor i director Xabier Olza en aquest projecte. Com en anteriors ocasions, l’elenc interpretarà una peça teatral per donar pas, un cop finalitzada aquesta, a la participació del públic: els assistents tenen l’oportunitat de pujar a l’escenari a improvisar les escenes més divertides de l’obra. Històries d’un dia qualsevol de Pedro Muñoz Seca són petites peces còmiques amb senzilles estructures argumentals en què la picaresca juga un paper principal: Mosquit i Purgatori, Gelosia i Mentir a temps.

Mosquit i Purgatori tracta sobre dues malandrins d’escàs recorregut i encara menor intel·lecte que creuen haver trobat la fórmula màgica mitjançant la qual guanyaran uns diners fàcil i podran així gaudir de la seva gran afició pels toros. Portant un barril de vi amb el qual se situen a l’entrada de la plaça, comencen una venda en la qual només dos seran els clients que es beuran tot el líquid espirituós. L’única circumstància un tant adversa i ruïnosa per als seus interessos és que aquests dos generosos clients són ells mateixos.

Gelosia per la seva banda, planteja una estrambòtica situació de parella. Els retrets i gelosia de Miguel condueixen a Elvira a prendre la decisió de divorciar del seu marit, però Antonio, l’advocat de tots dos, donarà amb la fórmula secreta per reconduir aquesta particular relació.

Mentir a temps és l’última de les tres obres que donen forma a Històries d’un dia qualsevol. Dolors, una jove i resolta noia, està farta de Vicente, entabanador galant amb el que porta més de vint mesos de relació. I és que si alguna cosa li treu de polleguera són els recurrents mentides de Miguel per arribar sempre tard a les seves cites. Però, ai, aquestes mentides van embolicades en divertidíssimes i rocambolesques històries que, sense ella voler-ho, fan riure a Dolors i concedir el seu perdó a Vicente. Però aquesta vegada serà diferent.

La col·laboració de Fundació Repsol i Varela Produccions es va iniciar el 2010 amb el primer programa de teatre adaptat en el qual es va presentar l’obra El regne de la terra, de Tennessee Williams. Des de llavors, més de 10.000 persones s’han beneficiat d’aquest projecte de teatre adaptat per a persones amb capacitats diferents, que fomenta la integració d’aquest col·lectiu a través de la cultura. El 2014 es va decidir fer un pas més i es va estrenar al Teatre La Llatina Jo em baixo en la pròxima, i vostè? amb un elenc d’actors amb i sense discapacitat, i al setembre de 2015 van arribar a realitzar una temporada al Teatre Fernán Gómez.

Fundación Repsol

Per Fundació Repsol, contribuir a la integració social de les persones amb discapacitat és un dels objectius en què està més compromesa i, per això, treballa en iniciatives que abasten l’educació, la cultura i l’esport, promovent activitats inclusives que duguin a la integració total d’aquest col·lectiu en un marc d’igualtat d’oportunitats.

Per Fundació Repsol la cultura és un element clau per a la inclusió i per això, a més d’aquest programa de teatre, desenvolupa altres iniciatives com tallers literaris, formació artística de persones amb discapacitat intel·lectual i el projecte Més cultura, més inclusió l’objectiu és que les persones amb discapacitat participin de la cultura, no només com a espectadors, sinó també com a creadors i professionals.