Sense novetat al front. Els tres regidors/es de Junts per Tarragona mantindran la la seva aliança amb el ‘nou’ govern del republicà Pau Ricomà a l’ajuntament, malgrat quedar-se’n fora per una combinació de vetos i incompatibilitats més o menys explícits tant de la CUP com d’EnComú Podem (ECP). La decisió de continuar donant suport extern ha estat anunciada aquesta tarda en roda de premsa urgent pel portaveu de Junts, Dídac Nadal. Un contacte informatiu a correcuita, només hores abans de les assemblees convocades per comuns i Podem en les quals es podria haver decidit donar per trencat l’executiu de la plaça de la Font si ‘la dreta’ entrava a formar-ne part. De fet, Nadal ha lamentat que s’hagi posat sobre la taula fer volar pels aires el govern perquè “no hi ha hagut proposta” concreta per fer-los encabir dins del govern.
La compareixença de Nadal ha estat motivada, segons manifestava, per la “sorpresa davant l’alarma general” generada pels titulars apareguts aquest cap de setmana, que donaven a entendre una ruptura de l’equip de govern per les discrepàncies entre cupaires i postconvergents en matèries com Urbanisme. “No estàvem al govern, no s’ha trencat res, no passa res”, afirmava Nadal. “Continuem estant igual”, afegia. “Si hagués signat un programari en el qual s’hagués establert una agenda sobre polítiques, sí que m’hauria vist compromès per aquesta agenda. Perquè nosaltres som gent que compleix les seves promeses”. I és precisament per la “dificultat” per subscriure acords que Junts es queda a la posició de sortida. “La notícia hauria de ser que un grup decideix quedar-se fora del govern per diferències en el programari”, ha deixat anar. “Nosaltres advoquem per guanyar temps” davant “el full de ruta” sorgit d’aquest darrer pacte “i veure si podem ser incisius en l’agenda política de la ciutat”, comentava. Ara bé, reiterant que el seu grup és una garantia d’estabilitat fins a final de mandat perquè “som un partit republicà i estarem al costat de l’alcalde”.
Un cop donat el titular, Nadal ha començat a jugar amb el metallenguatge reconeixent que “l’agenda política” futura té “l’empremta de la CUP i ECP. També hi ha qüestions que ERC ara no veu tan clares estant al govern com quan estava a l’oposició”. En aquest sentit, ha assenyalat que hi ha matèries que no tenen el mateix “enfocament” per part del seu partit i que, després de les converses iniciades amb ERC (de qui ha reconegut “l’esforç” dut a terme per buscar punts de trobada), “hem considerat que seria més honest no entrar a govern”. Nadal minimitzat discrepàncies amb la CUP negant explícitament que el desenvolupament de la zona de la Budellera fos un camp de batalla a matadegolla entre uns i altres. “Aquest tema està anul·lat per una sentència del Tribunal Suprem. Així que no diem bestieses com que Nadal trenca el govern per la Budellera, perquè no són certes. El govern municipal ja ha dit que es reordenarà, i a nosaltres ens preocupen temes com la neteja, l’aigua, polítiques de serveis socials i la reactivació del comerç, terreny en el qual no hi ha un pla extensiu. No és un problema d’urbanisme, sinó d’imaginari polític”, argumentava.
Més crític ha estat amb el veto anunciat per ECP a l’entrada del seu grup a govern. “No crec que Junts per Tarragona o Junts per Catalunya hagin de sortir mencionats en les assemblees dels dos partits. És una qüestió legítima d’ells, però no hi pot haver veto perquè no hi ha hagut cap proposta”. Alhora, ha confirmat que continuarà presidint ESPIMSA perquè “no té relació amb les propostes d’entrar o sortir del govern. És una qüestió de feina. I la feina és bona. Perquè doncs m’haurien de fer fora d’ESPIMSA?”.
I a fil d’aquesta pregunta, Nadal ha lamentat que “les polítiques locals estan molt predeterminades per les estructures dels partits. Jo sóc una ànima lliure, i crec que haurien d’estar més pendents de les persones”. En una càrrega de profunditat contra el posicionament dels comuns i podemites, ha denunciat que “aquí es va començar a ser bel·ligerant -contra l’entrada de Junts al govern- quan des de Barcelona es deia que no vinculant-ho al taulell del Parlament. Sóc tarragoní, les meves companyes també, i ens hauria agradat entrar al govern Estem tristos. Però som honestos en allò que creiem”, ha conclòs.
J.S.
Equip de redacció