.

Una imatge de l'espectacle 'Ojos Verdes'. Foto: Cedida

Una imatge de l’espectacle ‘Ojos Verdes’. Foto: Cedida

Ja fa unes setmanes la Sala Trono anunciava un petit tast de la Temporada de Primavera amb els dos primers espectacles. D’aquesta manera, ‘La dona del tercer segona’ i ‘Fantàstic funeral festiu’ donen el tret de sortida d’una programació pensada per començar a celebrar els seus vint anys d’història.

El febrer de 2003, la Sala Trono obria les portes amb l’espectacle ‘Petits Suïcidis’ i fins a l’actualitat el projecte iniciat pel Col·lectiu de Teatre Necessari Trono Villegas encara es viu i ha aconseguit aportar producció i programació teatral de qualitat a l’agenda cultural tarragonina. Resumit en xifres: una mitjana d’ocupació del 78,3%, 1200 funcions, 22 producions pròpies que han fet més de 900 bolos per territori català passant per Madrid, Argentina o Itàlia. Tot això, és motiu de celebració i des del carrer Armanyà volen mantenir l’esperit festiu durant tot aquest any.

Així doncs, el 3 i 4 de febrer pujarà a l’escenari la gran actriu Àurea Màrquez, coneguda actualment pel seu paper a la sèrie televisiva de TV3 ‘Com si fos ahir’, per representar a ‘La dona del tercer segona’, una veïna que ha de demanar als seus veïns un favor d’aquells que costa de concedir. Per aquest espectacle, l’Àurea Màrquez ha recollit el premi a la millor interpretació protagonista dels Premis Teatre Barcelona 2022. El següent cap de setmana, l’espectacle revelació de la temporada passada a Barcelona. ‘Fantàstic funeral festiu’, és una comèdia sobre “renovar-se o morir”. Mai més ben dit, ja que a causa d’una estranya pandèmia ja no mor ningú i, per tant, la funerària familiar ha de fer un gir al seu model de negoci per assegurar-se un futur. Acabem el mes, 25 de febrer, amb l’espectacle ‘Cançons que acaben amb fade out’, un cabaret reflexiu que fa un viatge pels grans temes musicals del país i ens pregunta per què associem Rocío Jurado amb l’Espanya “cañí” i Alaska amb la contracultura dels vuitanta quan “la más grande” va cantar a l’empoderament femení i Olvido Gara fa anys que col·labora amb la COPE. Segons Alba Cuenca, crítica teatral, “és una festa i alhora un homenatge compromès a unes icones silenciades del feminisme i el col·lectiu LGTBIQ+”.

Comencem el març i continuem amb la comèdia. ‘Hamlet.01’ és un monòleg on Enric Cambray, dirigit per Sergi Belbel, li donen un gir al primer acte de Hamlet. Ells n’hi diuen un “stand-up  tragedy”, l’actor es presenta davant del públic per a explicar, comentar, jugar i disseccionar de manera divertida i gamberra el primer acte d’aquesta tragèdia de Shakespeare. ‘Hamlet.01’ ha rebut el Premi Butaca 2022 a Millor Espectacle de Petit Format. Continuem amb els clàssics que se’ls hi ha donat la volta. L’11 i 12 de març a les 20h, ‘La casa sin Bernarda’ és una versió irònica i contemporània del clàssic de Lorca on les 5 germanes comparteixen un desig: sortir d’aquella casa. L’espectacle arriba a la Trono després d’aconseguir unes meravelloses crítiques arreu del territori. El següent cap de setmana, arriba la primera estrena de la temporada i la primera sorpresa. Els responsables de la sala tarragonina han volgut recuperar el teatre de proximitat i presenten l’estrena d”Una casa en la montaña’, un espectacle només per a vint espectadors i serà en un espai singular que ben segur sorprendrà a tothom. Com tampoc ho farà aquest espectacle on el públic serà testimoni de la reunió de dos homes misteriosos en una solitària casa enmig de la muntanya on només sabem que un d’ells ha d’acabar amb l’altre. La pregunta és qui matarà a qui. L’últim cap de setmana de març, celebrarem el dia mundial del teatre amb un clàssic de la comèdia a la Sala Trono. Torna Xavi Castillo amb el seu últim espectacle ‘Yonkis del dinero’. L’humorista farà una repassada a tota la corrupció valenciana dels últims anys.

Al mes d’abril arriba la programació més variada de la Sala Trono. El 14, 15 i 16 d’aquest mes, s’acull de nou el Festival de Teatre Màgin on el públic podrà gaudir de tres espectacles professionals d’il·lusionisme i el mentalisme. ‘Jajakadabra’, un espectacle interpretat per l’argentí Leo Bordigoni, on la ment viatja per a tornar a ser nens, els ulls ploren de riure i d’emoció. ‘Stand-up comedy magic show’ presenta proposta avantguardista, amb situacions surrealistes, interacció amb el públic, comèdia i molta, molta màgia. Per acabar el cicle, ‘¿Estamos programados?’, Magno ens porta a la sala un espectacle de mentalisme que et farà dubtar de la llibertat de les teves decisions o si estem a mercè del nostre cervell. El cap de setmana de Sant Jordi, la sala teatral proposa una petita joia. Un espectacle per cinc persones en un espai no convencional amb Xavier Bobés, ‘Cosas que se olvidan fácilmente’. Una peça íntima on l’actor parla dels seus problemes de memòria a través de les fotografies de la seva vida. Acabem el mes amb el tercer Cicle de Dansa on es programen tres espectacles professionals de dansa: un local, un nacional i un internacional. El 28, 29 i 30 d’abril es podrà veure ‘Que du bonheur (?), Exhale i 100 tempos. Al ritme de la vida!’

L’última producció pròpia
Arriba l’última producció pròpia de la Sala Trono, ‘Tornaria a viure com si fos un llangardaix’ portarà damunt de l’escenari a l’Oriol Grau, Cristina Murillo i Marc Piñol dirigits de la mà de Pau Ferran amb un text firmat per Glòria Granell. La Trono torna a fer gala d’elenc i talent local amb un espectacle que es podrà veure el 5, 6, 7, 12, 13 i 14 de maig també en un escenari diferent.

De la Santa Tecla passada es va quedar una assignatura pendent i a causa de la pluja no es va poder representar el segon passi de ‘Les coses excepcionals’ (Sixto Paz i el Terrat Produccions). Pau Roca torna per fer una llista de les coses que fan que la vida valgui la pena: un gelat, les guerres d’aigua o les muntanyes russes. El següent espectacle, ‘Ojos verdes. Miguel de Molina in memoriam’ és un viatge musical per la crònica d’Espanya a partir de la biografia de Miquel de Molina, aquell que va pagar un preu molt alt per exigir-se viure amb autenticitat. Un dels primers espectacles que va passar per l’antiga seu de la Sala Trono. I que amb la seva reposició ha exhaurit totes les entrades a Barcelona. La Temporada de Primavera s’acaba el 26 i 27 de maig amb humor. Judit Martín i Alba Florejachs presenten ‘Pongo’, un espectacle d’improvisació sobre objectes que haurà de portar el públic. Aquells regals de dubtós gust o utilitat que hi ha a totes les cases. Doncs això, un “pongo”.

Més enllà de l’escenari, Tarragona Ràdio i la Sala Trono són les responsables del nou podcast d’actualitat i entreteniment teatral ‘L’Imperdible’, que ha començat a emetre’s en fase de proves durant els darrers mesos de 2022 i comença 2023 amb la intenció de consolidar-se a la graella de l’emissora i en les principals plataformes de distribució de continguts a la carta. ‘Els Imperdibles’ neix com un nou producte nadiu a Spotify fruit del conveni de col·laboració que Tarragona Ràdio i la Sala Trono van signar durant el 2022. Es tracta d’un podcast dirigit per la periodista tarragonina Núria Cartañà i que comptarà amb el talent i el coneixement de l’equip professional de la Sala Trono. Setmanalment, Cartañà entrevista els artistes que programen a la sala tarragonina, amb converses i sons que ens endinsen en la màgia del teatre i de les arts escèniques en general, sempre amb la vinculació que suposa el pas de les obres i espectacles per la ciutat de Tarragona.

‘L’Imperdible’ també serveix com a programa de mà sonor que facilita al públic una píndola informativa de pocs minuts per entrar en solfa abans de veure l’espectacle, en la línia dels nous formats digitals que estan produint algunes de les sales de referència del nostre entorn. La imatge que il.lustra el podcast és un disseny del col·lectiu d’artistes Sons of Lilith.

Tota la programació i la venda d’entrades ja està disponible a la web de la sala: www.salatrono.cat.