.

Imatge promocional de la pianista Khatia Buniatishvili

El proper dijous 21 d’agost, a les 22 h, a l’Auditori Pau Casals, dins de la programació del 34è Festival Internacional de Música Pau Casals, tindrà lloc un concert de la pianista Khatia Buniatishvili.

Aquesta pianista, nascuda el 1987 a Tbilisi (Geòrgia), ha preparat un repertori amb tres obres importants que tenen una característica que les agermana: van ser creades buscant l’extrema dificultat. Els seus autors van aconseguir, sens dubte, l’objectiu que es proposaven, però, a més, en van aconseguir un altre que només succeeix de tant en tant: van crear obres d’art d’una extraordinària bellesa que han passat a la història com a tres de les obres indispensables del repertori pianístic de tots els temps:

En primer lloc, la Sonata en si menor, de Franz Liszt, una de les obres monumentals del repertori que molts intèrprets de piano preparen, estudien i treballen any rere any i que molt pocs gosen presentar davant l’auditori.

En segon lloc, Gaspard de La Nuit, escrita l’any 1908 per Maurice Ravel amb el propòsit de fer una peça molt difícil. Va inspirar-se en tres poemes d’Aloysius Bertrand i l’estrena (el 9 de gener de 1909) va anar a càrrec del pianista català, resident a París, Ricard Viñes. El darrer moviment és demoníac per als intèrprets i, per aquest motiu, és molt atractiu, ja que és tot un repte. Digué l’autor: “Volia fer una caricatura del Romanticisme. Potser vaig donar el millor de mi mateix”.

Finalment, Tres moviments de Petrouchka, de Stravinsky, una peça escrita amb la recuperació de diversos temes d’un ballet que havia compost deu anys abans amb l’ànim de convèncer el gran pianista Arthur Rubinstein de tocar música seva. El ballet el va compondre a partir d’una peça de concert per a piano i orquestra en què l’instrument solista personifica un titella i es baralla amb el gruix orquestral.