.

Imatge de la roda de premsa. Foto: Ajuntament

La 17a edició del festival Memorimage de Reus se centrarà en indagar en les ficcions creades a partir de la realitat. El festival de cinema elaborat amb imatges d’arxiu, “les quals poden fer resignificar les percepcions que tenim sobre el món”, segons la directora artística Anna Petrus, se celebrarà del 8 a l’11 de novembre i comptarà amb catorze pel·lícules, que es podran veure al Teatre Bartrina. Totes les projeccions són gratuïtes, si bé per a la inauguració i cloenda cal reservar butaca prèviament. En l’edició d’enguany es mantenen les tres categories de Secció Oficial, Memorireus, Memorijove. Pel que fa als premis, s’ha creat un premi honorífic que encara no està decidit a qui es lliurarà per dependre d’un jurat independent i que s’afegeix al Ciutat de Reus, Memorijove, Cinema Rescat i al del públic. Aquest nou guardó vol “posar en valor el coneixement, el compromís, la tasca i la trajectòria professional d’una figura que fa o ha fet possible la creació, difusió i conservació de l’arxiu”.

Dins la Secció Oficial, “Urraca. Caçador de rojos” inaugurarà la pròxima edició del festival el 8 de novembre amb la presència dels directors Pedro de Echave i Felip Solé. Un documental sobre el desig de reparació postfranquista per part dels descendents d’una de les principals figures repressores de l’època, Pedro Urraca.

També hi figuren els documentals “Nelly and Nadine”, que narra la història d’amor entre dues dones reclutades en un camp de concentració nazi l’any 1944; “La cuina dels homes”, un relat sobre gastronomia, en què la directora Silvia Subirós recupera la figura anònima de la seva àvia; “Retour a Reims”, un documental polític que mostra la reivindicació de les lluites feministes i de classe franceses dels anys cinquanta i fins a l’actualitat i “Terre Femme”, un assaig fílmic sobre l’experiència de viatjar a partir del testimoni de dones que van viure a les dècades dels anys vint i cinquanta.

La Secció MemoriReus, dedicada al cinema documental produït en el marc del Camp de Tarragona, presenta quatre llargmetratges d’històries locals compromeses amb el territori. S’hi presentaran “L’Espill”, que captura la biografia d’Hilaire Arasa, fill d’exiliats catalans que torna al Delta de l’Ebre per descobrir l’Espanya dels presos polítics; “Arrels de mar”, un homenatge a les persones que han dedicat la seva vida a la pesca en aigües tarragonines; “Els dies i les dones (d’avui)”, un film que recull el procés de creació participativa dels alumnes de l’institut Gabriel Ferrater de Reus, en commemoració del centenari del poeta Gabriel Ferrater i “Alésh”, el retrat íntim d’Aleix Cantón, un jove transgènere diagnosticat amb autisme que s’ha convertit en una figura pública a través d el seu perfil de Tik Tok.

El divendres 11 de novembre tindrà lloc la cloenda del Memorimage 2022, on es coneixerà el palmarès d’aquesta edició. També es projectarà “D’ombres”, sobre el director de fotografia català Tomás Pladevall, qui ens convida a reflexionar sobre l’ofici de la cinematografia i el valor de les imatges d’arxiu. Hi assistirà el director de la pel·lícula, Joan Tisminetzky.

La secció MemoriJove, que té com a objectiu apropar el cinema documental al públic jove, comptarà amb sessions matinals per instituts on es projectaran “Apple: La traïció del trilió de dòlars”,  “En el llindar”, “La cuina dels homes”, “Songwar(e)” i “Descartes”. Totes les sessions comptaran amb col·loquis, en què els alumnes podran compartir impressions i dubtes amb els convidats dels equips de les pel·lícules convidades.

Un cop finalitzada l’edició d’enguany, el Memorimage Online oferirà una selecció de pel·lícules d’edicions anteriors del festival, que es podran visionar del 12 al 20 d’octubre mitjançant un registre gratuït a la plataforma digital del Memorimage.

Daniel Recasens, regidor de Cultura i Política Lingüística de l’Ajuntament de Reus, ha explicat que “per nosaltres el Memorimage encaixa a la perfecció amb tota la tasca de recuperació de la memòria històrica i la documentació gràfica que es fa durant tot l’any al Centre de la Imatge Mas Iglesias. Creiem que ens ajuda a posar en valor i a donar visibilitat a una feina de formigueta que es fa al CIMIR”.

Redacció / ACN