
Pla tancat de dos alumnes de l’Escola de l’Arrabassada minuts abans de l’obertura del centre. Foto: ACN
Els alumnes de l’escola de l’Arrabassada de Tarragona han iniciat el curs escolar aquest dimecres en mòduls prefabricats. El centre educatiu porta dotze anys esperant la construcció d’un nou edifici. Les obres, pressupostades en 4,5 milions d’euros i engegades aquest mes de maig, tenen un termini d’execució de 22 mesos. En la primera visita d’obres, el delegat del Govern, Òscar Peris, ha explicat que les actuacions van segons el calendari previst.
D’altra banda, la represa del curs lectiu s’ha produït amb “total normalitat” i sense cap incidència remarcable al Camp de Tarragona, més enllà d’alguna “obra concreta endarrerida pel 155”, ha remarcat Peris, que no ha afectat el retorn a les aules. Pel que fa a l’Institut Martí i Franquès, el Departament d’Ensenyament preveu exposar a finals d’any quina solució adopta per donar resposta a l’increment d’estudiants de secundària, atès que el centre ha hagut d’ampliar les instal·lacions, de forma provisional, amb mòduls prefabricats. De moment, s’utilitzaran per fer assignatures desdoblades dels grups i no s’hi ha ubicat cap classe sencera, segons ha explicat el director territorial d’Ensenyament, Jean-Marc Segarra.
Amb tot, Segarra ha avançat que, a finals d’any, s’exposaran possibles solucions temporals davant l’augment d’estudiants en l’educació secundària a la ciutat de Tarragona. “Farem un procés participatiu amb directors d’escoles públiques i dels centres afectats per buscar la solució millor a entre vuit i dotze anys vista”, ha detallat. Segons Ensenyament, hi ha fins a quatre propostes damunt de la taula i “completa sintonia” amb l’Ajuntament de Tarragona.

Pla obert d’un alumne i d’una mestre de l’Escola de l’Arrabassada de Tarragona en l’inici del curs escolar 2018-2019. Foto: ACN
Il·lusió i nervis a l’Arrabassada
Els alumnes de l’escola de l’Arrabassada han començat amb il·lusió i nerviosisme el nou curs escolar. Una vegada més, des de la seva posada en marxa l’any 2007, en els mòduls prefabricats. Tot i això, tot apunta que serà l’últim curs complet que els estudiants passaran en aquestes instal·lacions, atès que les obres del nou complex educatiu estan en marxa des del maig d’enguany. “Anem sobre calendari previst i aquesta obra hauria d’estar acabada el primer trimestre del 2020”, ha afirmat el delegat del govern, Òscar Peris, en la primera visita d’obres al recinte on s’està construint el nou edifici. Peris ha recordat que es tracta d’una “llarga reivindicació” de la comunitat educativa i ha assegurat que “la voluntat és que sigui una realitat i se’n pugui gaudir com més aviat millor”.
De fet, la construcció del nou edifici ha estat present entre els pares i les mares d’aquest centre en la represa del curs. En el cas de l’Òscar Urgel, pare d’un alumne de tercer i d’un altre de primer de primària, s’ha mostrat satisfet perquè el projecte tiri endavant “després de tants anys lluitant”. Urgel, però, no veu amb mals ulls els mòduls prefabricats, pel fet que considera que estan ben condicionats. En canvi, Raul Jiménez, pare d’un alumne de P3 i d’una alumna que inicia primària ha opinat que, malgrat les molèsties “pel soroll de la pluja, pel fred i la calor”, ja hi estan acostumats. Enguany, l’escola de l’Arrabassada té 445 alumnes repartits en 18 grups.
Llars d’infants gestionades des de l’Ajuntament
Alhora, les llars d’infants municipals seran gestionades, per primera vegada, de forma directa per l’Ajuntament de Tarragona, a través de l’Institut Municipal d’Educació de Tarragona (IMET). Aquest curs les llars d’infants de l’Arrabassada i Bonavista, fins ara a càrrec de la Fundació Santa Tecla, s’afegeixen a les altres set llars d’infants municipals que ja tenien gestió directa: El Ninot, la Taronja, Cèsar August, El Miracle, El Serrallo, Sant Pere i Sant Pau i Sant Salvador.
Les llars d’infants arrencaran amb 583 de les 619 places ocupades, xifra que suposa un 94,2%. Aquests centres disposen d’una plantilla de 101 persones treballadores. Si es té en compte les nou llars d’infants, hi ha una ràtio de 6 alumnes per cada professor/a. En total, si es té en compte el professorat de l’Escola Municipal de Música, l’Escola d’Adults, conserges, personal d’administració i altres treballadors l’IMET gestiona aquest curs una plantilla de 220 persones, 153 de les quals treballadors i treballadors de serveis educatius.
Més presència de la Guàrdia Urbana i previsió de pilona al carrer Armanyà
Tradicionalment la Guàrdia Urbana ha donat servei a 9 centres escolars que presenten un major risc per a la seguretat viària. Partint de la voluntat d’ampliar la cobertura als centres escolars, aquest curs es prestarà un servei intermitent a altres 9 col·legis. D’aquesta manera, aquest curs 2018-2019 es prestarà de forma alterna servei a 18 centres educatius.
Els 18 centres escolars de la ciutat amb presència de la Guàrdia Urbana a les entrades i sortides són: Arrabassada, Bonavista, Carmelites, Els Àngels, El Carme, Escola Torreforta, Joan XXIII, La Salle, La Salle Torreforta, Lestonnac, Pax, Ponent, Pràctiques, Saavedra, Sagrat Cor, Sant Domènec, Sant Pau i Teresines
La planificació del curs escolar també preveu que, fins a la instal·lació d’una pilona hidràulica al carrer Armanyà, els agents també oferiran una presència continuada als voltants de l’escola Pau Delclòs per evitar que la presència de vehicles entorpeixi l’entrada i sortida de l’alumnat.
Normalitat al territori en l’inici de curs
L’arrencada del curs lectiu al Camp de Tarragona s’ha dut a terme amb normalitat i sense cap incidència remarcable. Cal recordar que el curs ha començat amb uns 82.000 alumnes de les etapes d’infantil, primària i secundària al Camp de Tarragona aquest dimecres. Els 7.700 matriculats al batxillerat i els 11.600 de cicles formatius ho faran a partir d’aquests divendres. L’inici del curs lectiu ve marcat per l’augment de 1.070 estudiants matriculats a la secundària, mentre que disminueix, també en un miler, la matricula a infantil i primària.
Des d’Ensenyament també han destacat que la plantilla de docents, incrementada per aquest curs en 50 professionals, podria ampliar-se fins a la seixantena, en funció de les aules d’acollida i del recompte dels nouvinguts durant el període de la matrícula viva. La demarcació té uns 300 centres educatius, dels quals onze estan totalment ubicats en mòduls prefabricats. Enguany però, no se n’estrenarà cap de nou, tot i que hi ha en marxa diversos projectes pendents, com els Instituts dels Pallaresos i de Roda de Berà, i l’escola Teresa Godes i Domènech de la Juncosa del Montmell i l’escola de Maspujols
Xifres globals
Fins a 1.019.206 infants d’arreu del país, pertanyents a 2n cicle d’Educació Infantil, Primària i ESO, tornen aquest dimecres a les aules. Divendres s’hi sumaran els de Batxillerat i cicles formatius, i altres etapes com la formació d’adults o les EOI ho faran abans d’acabar el mes. Aquest curs es preveu arribar a l’1.567.316 alumnes, 1.299 més que l’any passat. Per atendre l’augment de població escolar, s’incorporen al sistema 690 docents, el màxim que ha permès la situació de pròrroga pressupostària. L’inici del curs també està marcat per les obres que no s’han pogut acabar. Com a mínim 10 centres començaran amb treballs pendents, alguns, pels retards en la licitació pel 155 i per l’efecte de les pluges de l’estiu.
Mentre que Primària es perden fins a 9.915 alumnes, la secundària en guanya 9.682, a causa del canvi demogràfic i de la davallada de la natalitat els darrers anys. A tot Catalunya, l’FP creix en 3.637 alumnes. La formació d’adults, en canvi perd 1.658 alumnes, a causa de la recuperació econòmica.
L’increment global de població escolar es veurà compensat amb un increment de plantilla de professorat de 690 dotacions, el màxim que el departament ‘Economia ha permès tenint en compte que el 2018 no s’han tancat pressupostos i que per tant, hi ha situació de pròrroga. Amb aquest augment, Ensenyament pretén també oferir una millor atenció educativa en totes les etapes. En total, treballaran fins a 71.865 mestres i professors durant el curs.
Entre els canvis d’enguany també destaca el nomenament de mestres acreditats per oferir el primer cicle d’ESO, i la inclusió a la borsa de docents, de professors de determinades especialitats de secundària sense el màster habilitant; sempre i quan es comprometin a cursar-lo i aprovar-lo abans del curs 2021-2022. El Departament també té previst convocar fins a 5.005 places d’oposició (3.604 al cos de mestres, 1.401 al cos de secundària) al llarg d’aquest curs.
ACN

Equip de redacció