TARRAGONA 21

Un moment de la presentació del festival, celebrada avui al Seminari de Tarragona. Foto: Cedida

Vistabella tampoc es rendeix a la pandèmia i vol que no es perdi una proposta cultural que comença a figurar en vermell en el calendari musical anual de les comarques de Tarragona. El lligam música-arquitectura és sempre molt atractiu, però quan aquesta connexió duu la signatura de Josep Maria Jujol, la sensació és que un pot caure fàcilment en la síndrome d’Stendhal, aquella patologia fugaç i estranya que afectà Stendhal i Goethe quan admiraven la bellesa de Florència.

La nostra Florència és a Vistabella -pedania de La Secuita- i es diu església del Sagrat Cor, obra de l’arquitecte tarragoní Josep Maria Jujol, i edifici declarat monument històric, que en breu iniciarà la segona fase de la seva completa reforma. En aquest context de suport a la restauració i de recuperació del pols cultural, Vistabella celebrarà la tercera edició del Primavera Musical, inevitablement amb reducció d’aforament -de 140 a 70 seients-, i amb dues característiques essencials: la música clàssica combinada amb la contemporània, amb una cerca de la innovació, i amb autors del territori, el que ara es coneix com a quilòmetre zero. El certamen havia de celebrar-se entre els mesos d’abril i juny, però es va ajornar arran de la situació sanitària i, ara, es durà a terme a la tardor, del 26 de setembre al 24 d’octubre.

Eudald Roca, alcalde de la Secuita; Marc Guerris; director artístic musical; Mn. Joan Maria Ferrer, encarregat de l’esgésia de Vistabella; i Roser Martín, delegada diocesana per al Patrimoni Cultural de l’Arquebisbat de Tarragona, han presentat avui el festival, que constarà de cinc actuacions d’autors i intèrprets del territori amb projecció internacional.

‘Volem posar en valor el patrimoni de Vistabella, amb la joia de la corona al capdavant’, destacava l’alcalde, un certamen que té un escenari ‘impressionant, com també la seva sonoritat i la proximitat del públic, que aconsegueix crear una sinèrgia on els artistes se senten a casa seva’. Té clar el consistori que fa ‘una aposta de molta qualitat, el cicle és d’una qualitat musical extraordinària’. ‘Tot i la reducció de l’aforament, l’administració s’ha d’implicar per tal que el món cultural tiri endavant, tant pels artistes com pel públic’, ha afegit. Hi ha complicitat entre les administracions -Ajuntament, església, Arquebisbat, Diputació i Generalitat- per tirar endavant la restauració de l’edifici.

El cartell del certamen

El tret de sortida del festival arriba de la mà de Naisa Duo, formació liderada per Neus Plana i Maria Camahort. Un projecte musical que barreja la interpretació de la flauta i la guitarra amb la percussió corporal. Combinen obres de compositors clàssics i contemporanis a través de melodies de la tradició oral de cultures com la sefardita, la turca i la catalana. El concert tindrà lloc el dissabte 26 de setembre.

Francesc Ortega. Foto: francescortegamarti.com

En segon lloc, el 3 d’octubre arriba una proposta diferent. El baríton de la Secuita Francesc Ortega i la pianista Victoria Guerrero presentaran la història dels amors de la bella Magelona i el comte Pere de Provença. Un romanç del segle XV que el compositor Johannes Brahms explica en 15 peces. Tot plegat, s’intercalarà amb la narració del periodista Xavier Graset.

El Quintet Montsant. Foto: Pere Olivé

La tercera proposta consisteix en un quartet de corda ben peculiar. El Quintet Montsant fusiona la corda fregada amb la percussió (frame drums). El pròxim 11 d’octubre oferiran el programa ‘Orient.cat’, un repertori format per obres de compositors contemporanis catalans i d’arreu del món, on el fil conductor és l’orientalisme. Un concert que barreja ritmes d’amalgama amb pinzellades de flamenc, jazz i del llenguatge rítmic indi Konakol.

El penúltim concert arribarà de la mà del violoncel·lista reusenc Roger Morelló i de la polifacètica Chia-Ying Chuang que, en aquesta ocasió, interpretarà la flauta de bec. El 17 d’octubre oferiran ‘Baroque meets jazz’, un concert en el qual es podrà gaudir d’obres de compositors com Telemann, Bach o Rossini en un viatge entre el barroc i el jazz.

Roger Morelló. Foto: Reusdigital

I la cloenda de la Primavera Musical a Vistabella 2020 tindrà lloc el 24 d’octubre. La formació coral Ensemble O Vos Omnes portarà a escena un programa lligat a la figura del compositor per excel·lència del renaixement: Josquin Desprez , de qui es commemoren 500 anys de la seva mort. En aquesta ocasió, els acompanyarà el saxofonista Gerard Marsal. Un experiment musical que posarà en contacte la música de fa cinc segles amb la realitat del moment. Marsal es camuflarà en un lloc no visible i farà sonar el seu saxo. Ensembla reduirà el nombre dels seus components que actuaran al festival per adecuar-se a l’espai.

Ensemble O Vos Omnes. Foto: Cedida

Tots els concerts es duran a terme a les 20.30 h. El certamen compta amb la col·laboració de l’Església del Sagrat Cor de Vistabella. Per tercer any, el cicle ha estat ideat pel cantant reusenc Marc Guerris. El director musical destaca que ‘el cicle busca consolidar-se amb músics emergents i, enguany, hem apostat pel km0 amb uns programes que davallen del món clàssic però amb sonoritats de la modernitat, com per exemple la percussió corporal’.

Una imatge nocturna de l’església jujol.liana del Sagrat Cor de Vistabella. Foto: Cedida

Les entrades es podran adquirir de manera online

El certamen musical complirà amb els protocols exigits per fer front a la covid-19. Es recorda l’ús obligatori de la mascareta. A la vegada, les entrades es podran adquirir de manera online a través de primaveramusicalvistabella.com. El preu de les entrades és de 12 euros. També es podrà adquirir un abonament per als cinc concerts per valor de 48 euros.

L’església del Sagrat Cor de Vistabella, un espai per recuperar

Més enllà de la voluntat d’obrir l’església del Sagrat Cor de Vistabella al món artístic, aquest cicle també té la voluntat de ser un trampolí per col·laborar en la restauració d’aquest element modernista. En els darrers anys, han restaurat alguns elements d’aquesta obra de Jujol. Tot i que ja s’han arranjat la part del campanar i de la teulada, encara falta millorar alguns aspectes de les parets interiors i exteriors. L’església va ser declarada com a Bé Cultural d’Interès Nacional l’any 2011.

Durant la Guerra Civil va patir un incendi que acabà amb el mobiliari i ennegrí les parets. Arranjar-ho serà qüestió d’una fase ulterior, subratllava a Tarragona21 la delegada diocesana per al Patrimoni Cultural de l’Arquebisbat de Tarragona.

Jaume Garcia / Mayo Lorda