TOTS 21

La porta d’accés a la Sala Zero de Tarragona amb un gran interrogant dibuixat a la reixa juntament amb la inscripció ‘2000-2020? #ElÚltimoConcierto’. Foto: Roger Segura

Les sales de música en directe de l’Estat han desplegat diverses intervencions artístiques a les seves façanes per denunciar la situació crítica del sector pel tancament per la covid-19. Una cinquantena de sales catalanes (entre elles la Sala Zero de Tarragona) ha modificat, físicament o digitalment, les seves persianes amb l’etiqueta #elultimoconcierto #lultimconcert, on hi consta la data d’inauguració i l’any 2020 acompanyat d’un interrogant com a possible data de tancament. En el marc d’aquesta iniciativa, les sales estatals «icòniques» s’uniran en un concert gratuït i en streaming el 18 de novembre a les vuit del vespre, que «podria ser ‘L’últim concert'», que es podrà veure al web www.elultimoconcierto.com.

Segons ha informat l’Associació de Sales de Concerts de Catalunya (ASACC), aquesta iniciativa està impulsada a nivell estatal per la Plataforma de Sales de Concerts, de la qual n’és integrant l’ASACC, entre altres. Per a la campanya, les sales han realitzat la intervenció de manera física, amb pintura, cartells o vinils i d’altres de forma digital. Hi han participat la Sala Apolo, Razzmatazz, Luz de Gas, Meteoro, Tablao Cordobés, Sidecar, Bóveda i Salamandra, entre altres

La situació «més crítica i convulsa»

Des de l’ASACC han lamentat que les sales de concerts estan vivint, sense dubte, la situació «més crítica, més convulsa i incerta» en el sector musical fins al moment, ja que fa prop de vuit mesos que pràcticament el 100% de les sales romanen tancades a causa de la crisi sanitària. «El sector de la música en directe és un dels més perjudicats per aquesta situació i en, especial, les sales de concerts», han destacat.

Segons ha precisat l’entitat, aquests espais compten amb gairebé cinc mil treballadors directes, la majoria afectats per ERTO des de principis de març, un gran nombre de treballadors intermitents, autònoms i pimes que presten servei a l’activitat i un extensíssim nombre de músics, tècnics, segells discogràfics, fotògrafs, bookers, promotors i molts més professionals afectats en el tancament forçós.

Durant aquests mesos s’han cancel·lat prop de 25.000 concerts, i les pèrdues que acumularan les sales de concerts fins a final d’any sumaran prop de 120 milions d’euros. «Les sales porten suportant l’endeutament durant massa mesos, amb la incertesa que la possible data d’obertura genera en les empreses i els seus treballadors», han lamentat, al que se li sumen les despeses fixes i l’absència d’ingressos, amb insuficients ajudes pal·liatives per part de les administracions públiques.

Les sales han alertat que la situació és «insostenible» i si les administracions no prenen mesures de «gran importància» en un termini curt o immediat, «és molt probable que la majoria de les sales del país s’enfrontin aquest 2020 a ‘L’Últim Concert’. Davant d’això, les sales han demanat amb urgència un pla de rescat o la hibernació de despeses fixes, per a poder resistir i continuar oferint música en directe quan la situació sanitària ho permeti i la resta dels espais culturals de pública concurrència recuperi la seva activitat.

Han alertat que la desaparició de sales és una realitat causada per la pandèmia, de fet, actualment, com a mínim 15 sales han tancat les portes definitivament en diferents localitats. «La inacció política, quant al reconeixement real de les sales com espais culturals, semblen estar darrere de la ceguesa davant el perill de desaparició d’espais de base tant fràgils com necessaris, que proporcionen el talent i la riquesa musical i cultural del país», han defensat.

Per últim, l’ASACC ha destacat: «Que que la música cura és una certesa, actua com a nexe de la capacitat de gaudir i relacionar-se i enriquir-se social i culturalment». No sols és una necessitat que alleuja i enriqueix, sinó que també «és un dret essencial de la ciutadania que ha de ser garantit i és un dret que els professionals de la cultura puguin treballar».

ACN