.

Pla obert de David Dimitri, l’home circ, de funambulista amb una trompeta. Foto: ACN

La Fira del Circ de Catalunya, el Trapezi, ha aplegat unes 75.000 persones i ha comptat amb una ocupació de les sales del 95%. La majoria dels espectacles de carrer s’han pogut celebrar tot i que s’han hagut de cancel·lar cinc propostes per l’aiguat d’aquest dissabte. El director del certamen, Leandre Mendoza, ha afirmat que de cara a la pròxima edició volen treballar per promoure coproduccions i per recuperar el gran format de l’espectacle inaugural. Mendoza ha explicat que enguany la programació ha trobat “l’equilibri entre la diversitat de tendències i formats”. Tot i això, estima que s’hauran de replantejar els espais perifèrics i aposta pels “projectes de més qualitat i intimistes”. La titular de cultura reusenca ha posat l’èmfasi en la projecció nacional i internacional de la ciutat i en l’impacte econòmic del certamen.

El Trapezi clou aquesta edició amb “èxit”, segons els organitzadors, perquè han assolit part dels objectius fixats en la nova etapa capitanejada per Leandro Mendoza. Enguany s’ha recuperat l’espai de la carpa, on hi ha actuat David Dimitri amb l’espectacle ‘L’homme Cirque’ i també s’ha apostat per la seva internacionalització amb un increment de les companyies estrangeres i amb una ocupació del 95% de les sales, les quals han venut 2.782 entrades.

Ara bé, s’han hagut de reprogramar alguns dels espectacles per culpa de la pluja que va caure dissabte, com la proposta ‘Bricks’, de Cirk’Crash, que s’ha representat aquest diumenge. Tot i això, des de l’organització han reconegut que en les reprogramacions els aforaments han estat malauradament més reduïts. A més, també s’han hagut de cancel·lar una de les funcions del Cabaret, del Mumusic Circus, l’Estrellados, Brunette Bros i part de Gregaris de la companyia Soon.

Malgrat aquests inconvenients, el director artístic ha afirmat que el festival ha trobat l’equilibri entre la “diversitat de tendències i formats”. Considera que els professionals i els programadors han de reflexionar sobre la qualitat dels projectes i ha avançat que seran “ més exigents” de cara futures edicions. Ha asseverat que, apujar el llistó, és “la manera de créixer tots plegats”.

L’autocrítica és que enguany no han pogut recuperar el gran format de l’espectacle inaugural i això continua sent una de les fites de l’equip de Mendoza. Per altra banda, es replantejaran els espais de les “rodàlies” atès que, en aquesta ocasió, la programació s’ha estructurat en blocs.

“No podem perdre els grans espectacles, però no volem deixar els que són de petit format” i, en aquest sentit, Mendoza ha reblat que cinc d’un total d’una trentena és un percentatge “prou potent”. A més, el director artístic ha afegit que han trobat “harmonia exacta amb una fira tan massificada com és el Trapezi”. Per aquesta raó, ha afirmat que seguiran treballant més en els espais interiors, perquè el circ “s’està transformant a projectes més intimistes”

La regidora de Cultura de l’Ajuntament de Reus, Montserrat Caelles, també ha manifestat la rellevància de la fira per la ciutat, tant pel que fa a l’impacte econòmic com pel posicionament com a “referent cultural”.

Més xifres del Trapezi

Durant els quatre dies de festival s’han representat 68 funcions al carrer i 31 als teatres i sales de la ciutat, en els quals hi han participat 106 artistes –de les quals més d’una quarantena són dones-. Respecte a la procedència de els companyies, dinou eren catalanes, quatre espanyoles i, les nou restants, internacionals.

ACN