.

La mostra 'Ànimes Palpables', amb imatges de Jean Marie del Moral, és oberta al públic fins al 19 de gener

La mostra ‘Ànimes Palpables’, amb imatges de Jean Marie del Moral, és oberta al públic fins al 19 de gener

El creador i la creació de la seva obra congelats en el temps. Fins al 19 de gener, el Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona (MAMT) ofereix al visitant l’oportunitat d’endinsar-se en una exposició ben singular: ”Ànimes Palpables’. La mostra presenta en paral·lel escultures i dibuixos d’Apel·les Fenosa al costat de fotografies on Jean Marie del Moral copsa l’instant d’execució d’aquestes obres als tallers de París i del Vendrell.

«Les imatges malden per congelar l’escena en el precís moment on Fenosa trobava l’estat de gràcia, aquell on l’obra s’executava a través de les mans, sense deixar-se dur per un raonament predeterminat, o simplement per unes mans sàvies, que també pensaven», assenyala el director de la Fundació Apel·les Fenosa, Josep Miquel Garcia, en el catàleg de la mostra. Pel que fa al títol d’aquesta, Garcia es remet a l’escriptor Michel Cournot, qui va afirmar que. «l’obra de Fenosa es com una palpació de l’ànima”. El director de la fundació destaca també l’estret vincle de Fenosa amb quatre grans artistes que duien el nom de Pau: Paul Éluard, Pablo Picasso, Pablo Neruda i Pau Casals.

‘Ànimes Palpables’ s’ha inaugurat aquest dijous al vespre en un acte presidit pel vicepresident primer de la Diputació de Tarragona, Quim Nin, el qual ha reivindicat la figura d’Apel·les Fenosa i la necessitat que sigui reconegut “al costat d’altres artistes universals del nostre país”. La inauguració ha comptat amb l’assistència de la vicepresidenta quarta, Eva Maria Mata; del director de la Fundació Apel·les Fenosa, Josep Miquel Garcia; del president de la Fundació, Martí Carnicer, i de la directora del MAMT, Marisa Suárez. Tots ells han destacat la importància i singularitat d’aquesta exposició, realitzada amb el suport de la Fundació Apel·les Fenosa del Vendrell, municipi en què l’artista (Barcelona 1899 – París 1988) va estar molt vinculat. La mostra s’inclou en el conjunt d’actes commemoratius dedicats a l’escultor ebrenc Julio Antonio.

Fenosa i el seu taller van ser retratats per fotògrafs rellevants com Brassaï, Man Ray, Hoyningen-Huene, Michel Sima, Savitry, Izis o Jack Nisberg, que van esdevenir també grans amics seus. Però Jean Marie del Moral (Montoire, França, 1952) ha estat el fotògraf més proper a l’escultor d’ençà que va visitar l’exposició antològica que el Museu Rodin va organitzar a París l’any 1980, i va restar per sempre més lligat a la seva obra. El seu arxiu fotogràfic és un document indefugible per conèixer la intimitat dels estudis, dels processos de treball i de la personalitat de Fenosa, tant a París com al Vendrell.