.

Els organitzadors del FITT amb la regidora de Cultura, Begoña Floria, autors -Marc Chornet i Roberto G. Alonso- i Pep Bertran, com a representant del patrocinador Repso. Foto: Sílvia Jardí

El Festival Internacional de Teatre de Tarragona (FITT) ha programat per a la cinquena edició fins a 15 espectacles de noves dramatúrgies. Del 12 al 21 de juliol, el certamen, organitzat per la Sala Trono i amb el suport de l’Ajuntament i Cultura de la Generalitat, oferirà en diversos espais propostes de companyies d’Argentina, Iraq, Anglaterra, França i Hongria, a més de Madrid, Euskadi i Catalunya.

Entre la programació, que s’ha presentat aquest dimecres, n’hi ha de sorprenents, com una peça per a només cinc espectadors, ‘Cosas que se olvidan fácilmente’, de Xavier Bobés; o ‘Mi hijo solo camina un poco más lento’, d’Ivor Martinic, d’estrena estatal. El festival vol ser un aparador i dona cabuda a autors tarragonins, com Marc Chornet, amb ‘Vaig ser pròsper’, o Roberto G. Alonso, amb ‘A mi no me escribió Tennesee Williams (porque no me conocía)’.

Per primer cop, el certamen també programa un espectacle per al públic familiar, ‘Dancing Graffiti’. El ‘Youngfitt’, amb muntatges arriscats, es potencia i repetirà al Teatre Metropol. A banda, ‘El Teatret del Serrallo’ i ‘El Magatzem’ se sumen als espais del FITT.

Aquesta és la primera edició des que es va apostar pel certamen com a plat fort cultural durant l’estiu a la ciutat i en què es va decidir canviar el caràcter bianual del festival per l’anualitat. La regidora de Cultura, Begoña Floria, ha explicat que, d’una banda, es mira d’incrementar al màxim la participació de creadors tarragonins, mentre també s’intenta amplificar els espais del FITT a la ciutat per “anar jugant amb tots els espais d’arts escènics que tenim i funcionen”, com el Teatret del Serrallo o El Magatzem. En canvi, ja no es programen propostes en espais com la Casa Canals o el Col·legi d’Arquitectes, com s’havia fet en edicions anteriors, perquè els espectacles són ara més ambiciosos i necessiten més mitjans tècnics.

Un festival de cares no conegudes

El gestor de la Sala Trono, Joan Negrié, ha celebrat que es confiï en un festival “de cares no conegudes” però amb propostes de qualitat en noves dramatúrgies que “parla de temes que ens són propers, explicats d’una manera poc convencional”. Amb aquest concepte, el certamen ha escollit l’eslògan ‘Deixa’t sorprendre’ per promocionar-se. A la programació hi ha espectacles on es combina el teatre amb la dansa, d’altres on no hi ha text i l’obra només s’entén en un aspecte visual, o d’altres on s’utilitzen les cançons, o els objectes, per comunicar. “La qualitat i el nom del FITT permeten que hi hagi estrenes a nivell de país i d’Espanya”, ha explicat Floria.

Pel que fa a la potenciació del talent tarragoní en un certamen internacional, Negrié ha apuntat que s’ha de promocionar en un festival que presencien diversos programadors de fora. En aquesta ocasió, Chornet presenta ‘Vaig ser pròsper (o recordant la tempesta)’, on l’última gran obra de Shakespeare ‘La Tempesta’ serveix com a punt de partida del projecte. “L’espectador és convidat a entendre la història a partir del que veu i no del que escolta”, ha detallat Chornet. D’altra banda, Roberto G. Alonso, amb ‘A mí no me escribió Tennessee Williams’ presenta un monòleg, de Marc Rosich, d’una dona d’edat indefinida i “desnonada econòmicament i emocional”: “ho ha perdut absolutament tot, viu al carrer i a partir d’aquesta situació, la dona va desgranant amb humor, tendresa i bogeria com ha arribat fins aquí”, ha explicat Alonso.

Una de les propostes que resulta més sorprenents d’aquesta edició és ‘Cosas que se olvidan fácilmente’, de Xavier Bobés, un espectacle pensat per a només cinc espectadors. Aquest és un espectacle fotogràfic que tarnsforma els records i n’inventa de nous, mitjançant el teatre d’objectes. La peça, que va ser premi Butaca 2016 al millor espectacle en altres disciplines, a més de ser també reconegut pel Premi de la Crítica de Barcelona 2015 i el Premi Be-Festival de Birmingham el 2016, es podrà veure a la Sala Trono-Armanyà. Hi haurà tres dies de programació –divendres 13, dissabte 15 i diumenge 15-, i cada dia es faran tres passis.

Negrié ha explicat que han aconseguit ser els escollits per estrenar ‘Mi hijo solo camina un poco más lento’, d’Ivor Martinic, un espectacle revelació de la cartellera argentina al qual molts programadors li anaven darrere, segons el gestor de la Sala Trono. En aquest espectacle es parla de la diferència a partir d’una malaltia progressiva que manté un jove en cadira de rodes.

Per a tots els públics

D’altra banda, també es programa per primer cop un espectacle per a tots els públics, pensat per als espectadors que van al teatre en família. Segons Negrié, cal que els nens també puguin començar a veure teatre contemporani des que són ben petits. Amb ‘Dancing Graffiti’, un espectacle reconegut en certàmens internacionals, es viu l’evolució d’un personatge femení des del seu naixement, fins a la rebel·lió adolescent i fins a l’edat adulta. Tot plegat, amb una escenografia amb objectes 3D, amb els quals, després de la funció, els nens podran interactuar.

Una de les propostes que es volen consolidar i promoure és el YOUNGFITT, que va tenir un gran èxit durant la passada edició. El Teatre Metropol s’obrirà per mostrar muntatges innovadors i arriscats, com ‘Locus amoenus’, de la companyia catalana Atresbandes; ‘Las muertes de los otros’, de Fernando Montoya (Euskadi); ‘Soul seekers’, de Mokhallad Rasem (Iraq); ‘We’ve got each other’, de Paul O’Donnell (Anglaterra); ‘D5, pantani’, de la companyia italiana Loftheatre; i ‘Palmyra’, de Bertrand Lesca & Nas Voutsas (França i Anglaterra. Entre un espectacle i un altre, tothom podrà sopar al jardí del teatre. I, a més, pel sol fet de venir un dia, es tindrà dret a assistir als dos workshops que les companyies Atresbandas i Paul O’Donnell oferiran els dies 18 i 19 de 10 h a 14 h al teatre El Magatzem.

Les entrades i abonaments ja estan a la venda a la web del FITT i a la taquilla de la Sala Trono-Armanyà fins al 29 de juny. L’entrada general es manté a 18 euros, l’entrada general d’un dia de YOUNGFITT inclou 2 espectacles, sopar i workshop per 18 euros. També hi ha possibilitat d’obtenir descomptes amb els diversos abonaments i promocions especials que es poden consultar a la web i xarxes socials del Festival.

El pressupost del festival, també patrocinat per Repsol, és de 125.000 euros. L’Ajuntament de Tarragona aporta 40.000 euros, a banda de la part dels espais i de suport. El certamen va atreure més de 5.000 espectadors en l’edició anterior, una xifra que esperen poder superar amb la programació d’enguany.

Sílvia Jardí – ACN